07-07-2015  In een magazijn lopen of rijden werknemers in een magazijn vaak inefficiënte routes. Dit is gemakkelijk op te lossen door een zogenaamd ‘spaghettidiagram’ op te stellen, een soort plattegrond. Daardoor wordt zichtbaar wat de looproutes zijn en hoe dit beter kan. Een andere truc is vorkheftrucks vaker te laten ‘dubbelspelen’, ofwel trucks niet alleen vracht laten wegbrengen, maar ze tevens goederen laten ophalen. Ook is het mogelijk de werklast beter te verdelen door bijvoorbeeld te spelen met de data wanneer je goederen wilt ontvangen. Het zijn dit soort simpele ingrepen die een magazijn efficiënter maken zonder dat dat geld kost. In die zin heeft de opleiding ‘Magazijnoptimalisatie’ altijd effect.

Reacties van cursisten

Gevraagd naar hun reacties zeiden deelnemers aan de opleiding Magazijnoptimalisatie onder andere: 

  • “Door het toepassen van een andere looproutemethodiek kan ik vele kilometers lopen per dag besparen in mijn magazijn. Kost niks, maar het levert enorm veel tijd en dus geld op.”
  • “Door het aanpassen van de werkzaamheden van de medewerkers op de dag en de tijdvensters van levering door de leveranciers binnen het magazijn hebben we nu alle goederen op tijd ingeruimd. Dat is dus vóórdat het orderverzamelproces start. Hierdoor ishet aantal manco’s en naleveringen enorm geslonken. Zonder deze cursus had ik dit inzicht niet gekregen.”
  • “Door het kritisch evalueren van het proces - aangedragen in de cursus - heb ik ons magazijnproces meer kunnen standaardiseren en heb ik een controle weg kunnen halen uit het proces. Dit bespaart ons één volledige uitzendkracht.”
  • “Omdat ik nu weet hoe ik een ochtendgesprek moet voeren met mijn team, is mijn managementtijd op de vloer verminderd en de communicatie verbeterd. Ook onze servicegraad is omhoog gegaan.”
  • “Tijdens de cursus heb ik ook nog tips gehad over energiereductie in het huidige, bestaande magazijn. Hierdoor hebben we nu een reductie van 10 procent op onze energierekening.”
  • “Ik kan nu de mogelijkheden doorrekenen dat ik met andere stellingen en andere trucks meer nuttige opslagruimte uit mijn bestaande magazijn kan halen. Dat scheelt ons de huur van een extra magazijn. Met daarbij alle kosten van extra personeel en onderling transport t.o.v. investeren in enkele stellingen en het omzetten van enkele leasecontracten.”