Oranje Handelsmissiefonds helpt Somnox naar VS

Start-up Somnox maakt een vliegende start

02-10-2019  Start-up Somnox was vorig jaar een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). De start-up uit Delft wil met zijn slaaprobot de wereld veroveren. Te beginnen in de Verenigde Staten, een enorme groeimarkt voor hun innovatieve product. Met hulp van het OHMF ligt de robot al binnen een jaar in 52 Amerikaanse winkels. Bovendien verkopen ze deze ook online via Amazon.

De slaaprobot Somnox dankt zijn bestaan aan een viertal roboticastudenten aan de TU Delft. Julian Jagtenberg (24), een van de oprichters, vertelt: “We ontmoetten elkaar in het robotica-instituut Delft, daar ontstond het idee. Over de hele wereld slapen mensen slecht. Wij zochten naar een oplossing om een goede nachtrust te krijgen met de technologie van morgen. We wilden iets ontwikkelen dat echt een verschil zou maken. Eind 2016 sloten wij ons aan bij de incubator Yes! Delft om ons bij te scholen in ondernemerschap. Een product uitvinden is namelijk één, maar dit naar de markt brengen en een bedrijf runnen is twee.”

In 2016 startte het bedrijf en inmiddels staan er 24 mensen op de loonlijst. Ook werkt Somnox nauw samen met beddenfabrikant Auping. “In de ontwikkelfase van de slaaprobot waren we op zoek naar zachte materialen voor de robot. Daarvoor liepen we een showroom van Auping binnen om te vragen of we de afvalmaterialen mochten gebruiken. Al snel volgden gesprekken. Het resultaat is een hechte samenwerking met het al honderd jaar oude bedrijf, waar innovatie hoog op de agenda staat.”

Amerikaanse droom

Slecht slapen is een wereldwijd probleem, legt Jagtenberg uit: “Nederland is maar een druppeltje water op de gloeiende plaat. In de Verenigde Staten heeft een op de drie mensen slaapklachten. Daarvoor zitten ze allemaal aan de medicatie. Kortom, in Amerika is het probleem het grootst. Naar Amerika gaan met onze start-up was een droom, maar ook een grote uitdaging. Alle hulp is welkom. Een andere Nederlandse ondernemer én OHMF-winnaar uit 2017, TWTG, is ook naar Amerika gegaan. Hun verhaal en ervaring inspireerde ons om mee te doen aan de wedstrijd.”

Fox News

Het winnen van het fonds opent letterlijk deuren in het buitenland. Zo gaan winnaars onder andere mee op handelsmissie, winnen ze vliegtickets, krijgen ze persoonlijk advies van experts en maken ze gebruik van het internationale netwerk van de partners van het fonds. Dit netwerk bestaat uit deelnemers en oud-winnaars. Jagtenberg: “Wij namen in januari meteen deel aan de grootste consumentenelektronicashow CES in Las Vegas. Toen ging het helemaal los in de media. We waren in een live-uitzending van Fox News, stonden in de Wall Street Journal en The New York Times. Ook zochten we via de ambassade naar distributeurs. En we wilden contact met influencers waaronder Oprah Winfrey. Dat lukte, via via kwamen we binnen en zetten we voet aan wal in Amerika. Onze slaaprobot ligt nu in 52 fysieke winkels en is verkrijgbaar via Amazon. We hebben nu al tweeduizend Amerikaanse gebruikers van ons product.”

Hulpvraag

Concreet wilde Somnox hulp bij het betreden van de Amerikaanse markt. Welke online en offline kanalen moet je gebruiken? Hoe krijg je het voor elkaar dat de slaaprobot via Amazon wordt verkocht? “Dat is namelijk een enorm bedrijf, het werkt echt anders dan bijvoorbeeld Bol.com in Nederland. We hadden ook hulp nodig om in de winkels te komen. Hoe kom je bij de juiste mensen aan tafel? Hoe weten Amerikanen dat het product er is en dat het betrouwbaar is? Het OHMF heeft ons heel veel gebracht. Het fonds biedt tools en middelen om het proces te versnellen. Maar het feit dat we nu in Amerika verkopen, is wel helemaal aan onszelf te danken. Je moet het zelf doen!”

Beter slapen

De Amerikaanse droom van Somnox is waargemaakt. Hoe ziet de toekomst van de start-up eruit? “Kort gezegd zijn wij pas klaar als iedereen op de wereld beter slaapt. Wij willen voor elke leeftijd en voor elk budget een product of service bieden die ervoor zorgt dat je beter slaapt. Als je echt goed slaapt, ben je een betere versie van jezelf. Dat willen wij verwezenlijken. We hebben nu één product gemaakt dat straks hopelijk in elke slaapkamer ligt. Maar dan nog is het maar een heel klein segment van de totale slaapmarkt. Wij willen in de toekomst een portfolio ontwikkelen met producten die bijdragen aan een goede nachtrust. Kortom: in het slaapdomein zijn wij de komende twintig tot dertig jaar zoet met het op zoek gaan naar slimme producten.”

Levende producten

Bedoelt Jagtenberg dan ook dat ze bijvoorbeeld pillen in het portfolio gaan opnemen? “Nee, dat zeker niet. We zullen nooit pillen, chemicaliën of een thee gaan ontwikkelen. Dat zit niet in ons DNA. Wij zijn robotica-ingenieurs, dat bloed stroomt door onze aderen. Het zal altijd iets met techniek te maken hebben. Maar dan wel altijd vanuit de zogenoemde ‘companion-gedachte’. Ons product komt op een emotioneel niveau binnen. Mensen geven het een naam en het geeft ze een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Het voelt levend. Dat hebben heel veel producten niet. Wij geloven dat dit het verschil maakt. Dat je het gevoel dat er iemand is, in plaats van iets. Daar willen we op voortborduren. Dát is onze ontwerpfilosofie.”

Nationaal Export Event 2019

Exporteer je goederen of diensten? Wil je meer weten over internationaal zakendoen? Kom dan naar dit event op woensdag 6 november 2019, hét evenement voor startende en ervaren exporteurs die willen investeren in internationaal succes. Wij bieden een boeiend dagprogramma met vooraanstaande sprekers, workshops en huiskamergesprekken over actuele thema’s.

Onze ledenadviseur Peter
Contact

Vragen over landeninformatie?

Peter en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder