23-02-2015  De eenheid in België over de mogelijke invoering van een kilometerheffing, is ver te zoeken. Dit stelt de Belgische verladersorganisatie OTM, waarmee EVO nauw samenwerkt.

Belgische media meldden eerder deze maand dat het Brusselse Gewest een kilometerheffing gaat invoeren; er zou een akkoord zijn over de manier waarop dit gebeurt. Ook in Wallonië en Vlaanderen bereiken bestuurders waarschijnlijk snel een akkoord over invoering van de heffing.

Gewesten

In België zijn drie gewesten die elk afzonderlijk over de tarieven en voorwaarden van de kilometerheffing beslissen: Vlaanderen, Wallonië en het Brussels hoofdstedelijk gewest. Samen willen ze per 2016 een kilometerheffing invoeren, maar de drie regio’s lijken dat voorlopig allemaal op hun eigen manier te gaan doen, met eigen regels en boetebedragen.

Eenheid

OTM vindt dit een slechte ontwikkeling. De huidige plannen lijken volgens de organisatie op een mozaïek. Zo besloot Brussel om het tarief zodanig te maken dat het gebruik van gemeente- en gewestwegen wordt ontraden. Gewestwegen krijgen een dubbel tarief en gemeentewegen een driedubbel. Niet bekend is of daar ook nog spitsheffingen bovenop komen.