18-07-2016  Er komen nieuwe internationale diensten en standaarden voor papierloos goederentransport. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO spreken van een grote stap in efficiënter, veiliger en duurzamer vervoer. Ook kan de digitalisering alléén al de Nederlandse sector jaarlijks 180 miljoen euro besparen. De potentie in Europa loopt in de miljarden.

De digitalisering wordt mogelijk nu de wereldwijde transportkoepel IRU het Nederlandse digitale documentenplatform TransFollow, het platform voor digitale vrachtbrieven met hoofdkantoor in Nederland, een samenwerking aangaan. Dit maakten de IRU en TransFollow vandaag bekend.

Standaard

Ieder internationaal transport van goederen moet voorzien zijn van een vrachtbrief – alleen Nederland gebruikt er elk jaar al zo’n veertig (!) miljoen. Volgens EVO en TLN brengt de nieuwe samenwerking het grensoverschrijdend gebruik van de digitale vrachtbrief in de gehele Europese Unie een stap dichterbij. De samenwerking stimuleert namelijk een nieuwe mondiale standaard voor de digitale uitwisseling van vrachtgegevens.

Efficiënter

Het maken en gebruiken van een digitale vrachtbrief is veel efficiënter dan een papieren exemplaar. Het invullen, verspreiden en verrijken van het document gaat eenvoudiger en veiliger en er is minder risico op fouten en het zoekraken van documenten. Onderzoekers schatten dat de totale verwerkingskosten van een digitale vrachtbrief zo’n zeventig procent lager zijn dan een papieren versie. Er ligt alleen in Nederland al een jaarlijkse potentiële lastenbesparing van 180 miljoen euro in het verschiet.

Retouremballage

TransFollow gaat er voor zorgen dat de data dusdanig gestructureerd aangeleverd kan worden (aan TMS/WMS/ERP.. e.d.) dat hiermee de emballage-registratie geoptimaliseerd kan worden.