Petitie toekomst kleine binnenvaartschepen
26-06-2018 Vanmiddag hebben wij het pleidooi van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) voor het behoud van binnenvaartschepen tot 1500 ton ondersteund. De ASV bood in de Tweede Kamer een petitie aan die verzoekt om de kleinere binnenvaartschepen deels vrij te stellen van eisen die vanuit de Centrale Commissie Rijnvaart (CCR) worden opgelegd. In de praktijk is het onhaalbaar voor deze kleinere schepen om aan de CCR-eisen te voldoen, omdat het technisch onmogelijk is of omdat de investeringen dusdanig hoog zijn waardoor het onrendabel is. Dat terwijl deze binnenvaartschepen vaak nog in een prima conditie verkeren en een belangrijke spil zijn in de hele binnenvaartmarkt.
Noodzaak
Handels- en productiebedrijven aan kleiner vaarwater of bedrijven die geen grote hoeveelheden grondstoffen kunnen opslaan, merken nu al een gebrek aan binnenvaartschepen tot 1500 ton. Wanneer het aantal van deze schepen verder afneemt, zijn bedrijven genoodzaakt om te verhuizen naar een andere vestigingsplaats of om over te stappen op wegtransport. Adjunct-directeur Joost Sitskoorn van evofenedex: “Een groot deel van onze leden maakt dagelijks gebruik van schepen tot 1500 ton. Denk hierbij aan staal voor Frankrijk, gerst en mout voor bier of zand en cement voor de bouw."
Vrijstelling
Begin deze maand nam de Tweede Kamer een motie aan die de regering verzoekt om schepen tot 86 meter vrij te stellen van deze CCR-eisen. Binnenkort gaat de minister met verschillende binnenvaartorganisaties in gesprek om een goed beeld te kunnen krijgen van de specifieke problematiek. Vervolgens is het van belang dat deze vrijstelling op Europees niveau wordt aangekaart en opgelost.


Gerelateerde actualiteiten

Vragen over vervoer?
Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder