Om Nederland in 2030 mobiel te laten zijn, moeten er keuzes gemaakt worden

Leestijd 1 minuut

30-06-2020  Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stellen in een nieuw onderzoek over mobiliteitsbeleid dat er keuzes gemaakt moeten worden om Nederland in 2030 mobiel te laten zijn. Zo is de drukte in de spits op de weg goed tegen te gaan door het invoeren van een spitsheffing. evofenedex is blij met de uitkomsten van dit onderzoek.

De uitkomsten van het onderzoek, dat op 26 juni is verschenen, bevestigen wat evofenedex bepleit bij de verschillende partijen die momenteel bezig zijn met uitwerken van de contouren van een vorm van rekeningrijden, ofwel betalen voor het gebruik van de weg. De doorstroming van het goederenvervoer op de weg is het meest gebaat bij geen files. Uit onderzoek van evofenedex en Transport en Logistiek Nederland uit 2019 blijkt dat de totale schade door files 1,4 miljard euro bedraagt. De invoering van het betalen voor het weggebruik, waarbij rekening wordt gehouden met de tijd en de plaats, zorgt ervoor dat automobilisten worden verleid een andere keuze te maken over het tijdstip dat zij de weg op gaan. Hierdoor ontstaat een betere doorstroming op de weg, wat in het belang is van het goederenvervoer.

In het kielzog van de invoering van de vrachtwagenheffing pleit evofenedex ook voor het vaart maken door een nieuw kabinet met de invoering van betalen naar weggebruik voor automobilisten. Dit om Nederland mobiel te houden en zo de goederenstromen op de weg zonder problemen te laten verlopen.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder