Europees spoornetwerk nog te veel versnipperd

Leestijd 2 minuten

04-10-2021  Samen met de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam heeft evofenedex een pleidooi voor een aantrekkelijk en concurrerend spoorgoederenvervoer overhandigd aan de Nederlandse ambassadeur voor het spoorvervoer Wim van de Camp. Dat gebeurde tijdens de komst van de Connecting Europe Express door Nederland.

In de brief wordt aandacht gevraagd voor het belang van spoorgoederenvervoer voor Nederlandse handels- en productiebedrijven. Kostenbeheersing en het uitbreiden van het spoornet om nieuwe klanten te bereiken en omwonenden van het spoor te ontzien zijn noodzakelijk.

Rondreis

De Connecting Europe Express deed zondag Amsterdam aan en maandag Rotterdam. De trein is een initiatief van de Europese Unie en laat in de praktijk ook zien dat er nog veel werkt te verzetten is om te komen tot een Europees spoornetwerk zonder obstakels. Aangezien het spoor en de beveiligingssystemen per land nog steeds verschillen, zijn er maar liefst drie verschillende treinen ingezet om uiteindelijk alle lidstaten te kunnen aandoen.  De trein is op 2 september uit Lissabon vertrokken en zal op 7 oktober eindbestemming Parijs bereiken. De trein legt een totale afstand af van 20.000 kilometer, passeert 33 keer een grens en stopt in totaal meer dan 100 keer.

aankomst Rotterdam

De Connecting Europe Express rijdt in het kader van het Europese Jaar van het spoor 2021. Met dit initiatief wil de Europese Unie de trein promoten als milieubewust, innovatief en veilig vervoersmiddel. Dit is in lijn met de Europese Green Deal, waarin meer openbaar vervoer een van de pijlers is onder de plannen om het aandeel CO2 uitstoot fors te verminderen.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder