“Als je met kortingen aan de slag gaat, ben je de rest van het jaar te duur”

Leestijd: 3 minuten

10-03-2022  In deze nieuwe aflevering van de podcastserie ‘Grenzen opzoeken’ omschrijft eigenaar René de Geer Secrid als een atypisch bedrijf. “Wij volgen niet de vaak aanbevolen route van marktanalyses en berekeningen. Vrijwel zonder reclamecampagnes zitten wij nu in zo’n 80 landen, bijna volledig dankzij organische groei. Maar je ziet dat alle landen over de jaren heen dezelfde groeicurve hebben. Ook al zijn de markten, winkels en agenten overal anders.”

Toen de financiële crisis in 2008 hard toesloeg in Nederland, had René de Geer een ontwerpbureau dat daardoor al snel aan de rand van de afgrond stond. “Omdat we geen geld hadden, maar wel tijd wilden we iets nieuws maken. Dat werd Secrid, pasjeshouders met een gepatenteerd kliksysteem en aandacht voor design, die eind 2009 op de markt kwamen. Op dat moment hadden wij een negatief vermogen van een half miljoen euro en de hele productie was afhankelijk van leveranciers die het leuk vonden ons te helpen. Er was dus geen cent voor marketing. We begonnen bij een paar winkeltjes en moesten het hebben van mond-tot-mondreclame en een artikel in de Volkskrant, dat ons veel exposure opleverde.”

Gewoon een handdruk

Na een paar maanden kreeg René een mailtje van iemand in IJsland die Secrid wilde verkopen, dat werd zo zijn eerste exportland. “Daarna groeide onze export op organische wijze. Eerst België en Duitsland en toen de rest van Europa. Als je eenmaal in het netwerk van agenten komt, gaat het snel. Terugkijkend, ging het allemaal hapsnap. Als we iemand aardig vonden, gingen we door. Dat gebeurde meestal op basis van vertrouwen, gewoon een handdruk, meestal zonder contract. Daarbij maak je ook vergissingen. Zo lijkt exporteren naar Duitsland makkelijk. Maar dat is een heel moeilijke markt, waar we een paar keer van agenten hebben moeten wisselen voordat we succesvol werden. Het moest voor ons vooral leuk blijven, en we hadden niet de middelen snel te groeien. En zo werken wij nog steeds, via een soort natuurlijk proces van niet pushen en voor de lange termijn gaan.”

Goed eerste exportland

Dankzij zijn ervaringen met de opstart van Secrid is René van mening dat crisistijd de beste tijd is om iets nieuws op te starten. “Toen wij begonnen, lag de wereld van de lederwaren helemaal stil, geen nieuwe collecties en innovaties. Zo hadden wij alle kans onze kaarthouder als balieartikel in veel winkels neer te zetten. Wat we daarbij ook geleerd hebben, is dat Denemarken een heel goed eerste exportland is voor Nederlandse bedrijven. Het is ongeveer net zo groot, heeft dezelfde zakencultuur, de inwoners zijn open minded en houden van innovatie.”

Bewuste keuze

Het werken met agenten is een bewuste keuze. “Omdat je daarmee beter zicht houdt op de winkels waar je product verkocht wordt. Zo werken we in Japan rechtstreeks via een Nederlandse en een Vlaamse agent, en liggen we in veel mooie winkels. We hebben ook geen haast, willen niet overal liggen en nemen de tijd om samen met een agent iets goeds op te bouwen voor de lange termijn. Ook de Verenigde Staten bedienen we rechtstreeks. Daar staan we op wat kleine beurzen, dat levert weer nieuwe winkels op en die nemen weer hun vrienden uit andere steden mee en bevelen die onze producten aan.”

Langzaam op gang

Omdat de focus van René op fysieke retail lag, kwam de online verkoop langzaam op gang. “Dat was ook niet nodig omdat de verkoop toen nog via ‘stenen winkels’ ging en dat liep heel goed. Tegenwoordig verkopen wij natuurlijk wel online, maar platforms daar houden we niet van. We willen ook niet dat onze partners Secrid op Amazon of Bol.com zetten, want daar liggen alle nepperds. Omdat wij Secrid in Nederland maken, bieden wij een product met een goede prijs-kwaliteitverhouding, dat op een eerlijke manier gemaakt is. Op Alibaba kun je goedkopere pasjeshouders krijgen, maar de kwaliteit daarvan is veel minder goed en ze worden onder slechtere arbeidsomstandigheden gemaakt. De aanbieders kunnen daar prima mee stunten, maar wij doen dat niet. Als je met kortingen aan de slag gaat, ben je de rest van het jaar te duur. Ik ben ook tegen impulsaankopen, de hele wereld gaat aan overconsumptie ten onder.”

René is ook druk bezig met de ecologische voetafdruk van zijn bedrijf. “Zo werken we er nu aan onze CO2-uitstoot in het jaar zelf al helemaal te compenseren via investeringen in biogasinstallaties elders. Ook hebben we 4 mensen op duurzaamheid zitten, die bezig zijn nieuwe materialen te sourcen, bijvoorbeeld door over te stappen op gerecycled aluminium.”

Onze ledenadviseur Evert-Jan
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Evert-Jan en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder