“Met een winkel bereik je maar één stad, met e-commerce een heel land”

Leestijd 3 minuten

19-10-2021  Sifra Geijtenbeek stroopte in 2011 haar mouwen op en begon e-commercebedrijf Ukje. Hiermee levert zij hoezen voor babymeubels in Europa en de VS. In deze zesde aflevering van de podcastserie ‘Grenzen opzoeken’ geeft ze gouden tips voor het opstarten en verder uitbouwen van e-commercebusiness in andere landen. Een must om naar te luisteren voor alle exportmanagers die optimaal de kansen van vandaag willen pakken. Beluister deze podcast.

Sifra Geijtenbeek zit vanuit Lelystad met Ukje in heel Europa, met eigen webshops in Duitsland, Frankrijk en Italië, en sinds kort ook in de VS via Ukje.com. “E-commerce is veel makkelijker dan lokaal een fysieke winkel beginnen. Met een winkel bereik je maar één stad, met e-commerce een heel land. Bovendien kun je met e-commerce de tussenhandel uitschakelen en direct aan de eindgebruiker leveren.”

Voor het uitbreiden van haar internationale verkoop pakte Sifra er steeds een land bij door daar een medewerker op te zetten. “Mijn theorie is dat mensen het vak moeten leren op de klantenservice, alleen zo kom je erachter wat klanten écht willen, wat ze vervelend vinden en waar ze stress van krijgen. Als je dat allemaal weet, kun je je gaan specialiseren. Zo ben ik eerst begonnen met een dame voor Duitsland, toen eentje voor Frankrijk en daarna een voor Italië. Deze nieuwe collega’s komen ook echt uit die landen, waardoor ze de klanten goed begrijpen en optimale zoekwoorden en content kunnen maken. Zo pakt de Duitse Google onze website heel goed op.”

Klantbeleving en verleiding

Als we haar vragen waar ondernemers die meer online willen verkopen rekening mee moeten houden, benadrukt Sifra dat het opzetten van een webshop een proces van jaren is. “Ik had alle tijd om mij te specialiseren in de marktvraag en de algoritmen en de mensen bij Bol.com en Amazon zelf te leren kennen. Wat willen die nou? Nu weet ik dit: dat je heel goed voor klanten zorgt, dat je reviews goed zijn en dat je voorraad hebt. Vooral bij Amazon is dat laatste een vliegwiel om hoger in de zoekresultaten te komen.”

Bij online verkoop draait volgens Sifra alles om klantbeleving en verleiding. “Daarom moet je op een webshop je producten zo presenteren dat de klant ze als het ware kan aanraken. Hiervoor heb je naast professionele foto’s en video’s pakkende en duidelijke teksten nodig. En als je met nieuwe producten komt, begint alles weer van vooraf aan. Als webshopondernemer ben je constant alles aan het professionaliseren.”

Steeds groener organiseren

Voor haar recente start in de VS heeft Sifra eerst een Amerikaanse entiteit opgericht en het zoekgedrag van klanten daar in kaart gebracht. “Want goed vooronderzoek is onontbeerlijk om te begrijpen naar welke producten veel vraag is en wat daarvoor de belangrijkste zoekwoorden zijn. Wij hebben dat gedaan via Google en Amazon. De laatste is in de VS de grootste online aanbieder. Daarna hebben wij de webshop live gezet en gekeken hoe die liep. Op basis daarvan ga je bijschaven en er meer marketing op zetten om steeds een stapje verder te komen.”

Over de toekomst na corona zegt Sifra: “Ik denk dat we het steeds groener gaan organiseren. Of je haalt zelf je pakjes op, of het wordt één bezorgdienst. In de VS laat Amazon kopers al zien wat voor gevolgen hun aankoop heeft voor het milieu. Merken zullen ook zo bewust mogelijk gaan inkopen; liever hier dan van overzee, ook omdat klanten daar steeds vaker naar vragen. Zelf stimuleren wij het tweedehandsgebruik van autostoeltjes. En mensen kunnen hoezen terugsturen waar wij dan vilt van maken. Daarvan maken wij weer tassen, waardoor we onze materialen twee keer kunnen verkopen.”

Andere onderwerpen

In de podcastserie ‘Grenzen opzoeken’ delen exportmanagers een interessante case met Mischa German, innovatie- en productontwikkelaar Internationaal Ondernemen bij evofenedex. In elke aflevering staat een relevant en actueel thema centraal, en doe jij inspiratie op om je exportresultaten te verbeteren. Hoe kom je aan leads wanneer je niet mag reizen, en hoe kun je de wereld verbeteren met export? Ook is er aandacht voor het feit dat het werk van een exportmanager steeds breder en dynamischer wordt, voor landverschillen en voor de geschiedenis en toekomst van export.

Zelf meedoen?

Wil je zelf aan tafel in de volgende podcast of ken je iemand met een inspirerend verhaal die dit wil delen met andere exportmanagers? Laat het ons weten via grenzenopzoeken@evofenedex.nl. Ook als je andere feedback hebt, horen we graag van je.