06-08-2015  Chauffeurs die de terminal van APM Terminals MVII op de Rotterdamse Maasvlakte 2 verlaten, kunnen snel en gratis hun bandenspanning controleren. Deze zogenoemde ‘free tyre check’ zit met sensoren in de grond. Als de truck er met lage snelheid overeen rijdt, toont een smiley of de bandenspanning in orde is. De meter is een initiatief van Havenbedrijf Rotterdam en de Verkeersonderneming.

Lekke band

Uit onderzoek in opdracht van de Verkeersonderneming, blijkt dat iedere 24 uur twee vrachtauto’s in de regio Rotterdam een lekke band hebben. Veertig procent van alle pechgevallen onderweg is het gevolg van een lekke band. Ongelukken en pechgevallen met vrachtauto’s veroorzaken veel files. Bovendien gaan banden op spanning niet alleen langer mee maar hebben ook een lagere rolweerstand. Het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot is daardoor lager dan bij banden met te lage spanning.

Scansysteem

Bij het meten van de bandenspanning wordt gebruikgemaakt van het Ventech Pneuscansysteem. Dit systeem analyseert de ‘voetafdruk’ van de band en berekent de bandenspanning met een nauwkeurigheid van ± 0,5 bar.

Smiley

Bij het verlaten van de terminal rijdt de chauffeur rustig over de sensorplaten van het meetstation. Het resultaat is binnen een minuut zichtbaar op een matrixbord. Bij een bandenspanning van 7,5 bar of meer verschijnt een groene smiley, bij lage spanning een rode. Door een druk op de knop bij de informatiezuil krijgt de chauffeur een print met de testresultaten en adressen van bandenservicebedrijven in de omgeving. Normaal gesproken kost het controleren van de banden een kwartier tot een half uur.

Het Havenbedrijf en APMT terminals volgen het gebruik van de bandenspanningsmeter. Bij een succesvolle proef worden de bandenspanningsmeters ook op andere locaties geplaatst.