Zoetermeer, 21 maart 2014

EVO nodigt reclamemakers uit voor heftruckcursus

Televisiereclames met daarin rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende BN’ers geven het verkeerde voorbeeld volgens verladersorganisatie EVO. De reclames hebben daardoor een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen.

De afgelopen maanden zagen televisiekijkers diverse reclames waarin heftruckchauffeurs flink wat overtredingen begingen. EVO nodigt de reclamemakers daarom uit voor een heftruckcursus.

Reclame

In de nieuwste reclame, van de BankGiro Loterij, rijdt een heftruck met grote kluizen door een magazijn. Presentator Marc Klein Essink lift mee. EVO, marktleider op het gebied van veiligheidsopleidingen in en rondom het magazijn, constateert veel overtredingen. Zo rijdt de chauffeur in de reclame te hard en belemmert de grote kluis het zicht van de chauffeur, die bovendien geen veiligheidsschoenen draagt. Ook mag Klein Essink niet meerijden, laat staan van de heftruck afspringen, wat hij aan het eind van de reclame doet.

Ongevallen

Nederland telt ruim 110.000 bedrijven met een magazijn. In deze magazijnen werken ongeveer 107.000 chauffeurs. Jaarlijks vinden er 1500 bedrijfsongevallen plaats met heftrucks – waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat en wordt gelift wordt of ‘even meerijdt’ en van de heftruck af valt.