Goederentransport over zee sterk gehinderd door ontwikkelingen Oekraïne

Leestijd: 4 minuten

02-03-2022  Verschillende rederijen staken hun diensten op Rusland en Oekraïne. Sommige maken uitzonderingen voor het verschepen van voedingsmiddelen en hulpgoederen. Het is volgens evofenedex nog onduidelijk of andere rederijen zullen volgen. Inmiddels stapelen de containers in de Rotterdamse haven zich op.

evofenedex meldt dat bedrijven niet meer containervracht kunnen boeken voor Oekraïne en West-Rusland bij diverse rederijen voor de containerlijnvaart. Onder meer CMA CGM, Maersk, Hapag-Lloyd, ONE en MSC hebben een zogeheten boekingsstop ingevoerd voor de havens Odessa (Oekraïne) en St. Petersburg, Novorossiejsk (Rusland). Maersk, CMA CGM en MSC hebben aangegeven een uitzondering te maken voor het verzenden van voedingsmiddelen (groente en fruit) en hulpgoederen. Het is nog onduidelijk of andere rederijen zullen volgen, aldus Rogier Spoel, beleidsadviseur zee- en luchtvracht van evofenedex. 

Rotterdamse haven

Door deze ontwikkelingen staan verschillende containers met de bestemming Rusland momenteel vast in de terminals in de Rotterdamse haven. Vanwege de Europese sancties tegen Rusland mogen bepaalde goederen niet naar Rusland worden verscheept. De vraag is nu wat er met die containers moet gebeuren. Niet alle containers met de bestemming Rusland worden tegengehouden. Zo zijn containers met bederfelijke waren al wel vrijgegeven. Maar containers met goederen die zowel voor burger- als militaire doeleinden gebruikt kunnen worden, de zogeheten ‘dual-use-goederen', mogen niet door naar Rusland vanwege het Europese verbod.

Extra controles

Een kleine 10 procent van het Rotterdamse containertransport is volgens het Havenbedrijf Rotterdam gelinkt aan Rusland. Containerladingen die voor Rusland zijn bestemd, worden extra gecontroleerd door de douane. Bij verschillende containerterminals stapelen de tegengehouden containers zich op. De terminalbedrijven zijn met de douane in gesprek over wat ermee gebeuren moet.
 

Import energie

De import van energie, zoals ruwe olie, olieproducten, vloeibaar gemaakt aardgas (lng) en steenkool, wordt op dit moment nog niet geraakt door de sancties. Het is volgens het havenbedrijf onduidelijk wat de ontwikkelingen in Oekraïne de komende tijd betekenen voor deze handelsstromen. De aanvoer kan in principe van elders komen, maar omdat het om grote hoeveelheden gaat zal dat hoogstwaarschijnlijk tot knelpunten en hogere prijzen leiden, aldus het havenbedrijf.

Rusland exporteert ook producten als staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam. Dit valt vooralsnog niet onder de handelsbeperkingen die door de Europese Unie zijn afgekondigd.

Luchtruim VS

Inmiddels hebben ook de Verenigde Staten, naast de Europese Unie en Canada, het luchtruim gesloten voor Russische vliegtuigen. Verder heeft, naast FedEx en UPS, ook DHL zijn pakketdiensten voor Rusland opgeschort.

Op deze pagina vind je een uitgebreide analyse van de laatste sancties van de Europese Unie (EU) en de gevolgen daarvan. Kijk voor al onze updates op deze liveblog of volg ons op Twitter via @evofenedex.