Regeerakkoord

Luchtvaart slim en duurzaam inrichten

11-10-2017  Het kabinet gaat in de nieuwe luchtvaartnota de focus leggen op hinderbeperking in plaats van het aantal vliegbewegingen in het huidige beleid. Er komt dan ruimte voor groei van de luchthaven Schiphol na 2020 door de resultaten daarvan.

Het kabinet wil een duurzamer luchtvaart die meer gebruik maakt van bio-kerosine. Ook overweegt het een belasting op luchtvaart. Liefst wil het kabinet dit op Europees niveau regelen. Lukt dat niet, dan komt er een heffing voor de lawaaiigste en vervuilendste vliegtuigen. Als dit ook niet mogelijk blijkt zal voert het kabinet in 2021 een vliegbelasting in. Deze is niet van toepassing op vrachtvluchten. evofenedex vindt dat stimulering van bio-kerosine alleen in Europees verband kan plaatsvinden om een gelijk speelveld in Europa te garanderen.

evofenedex is voorstander van het inzetten op kwalitatieve groei, met ruimte voor vluchten die goed zijn voor de Nederlandse economie, zoals vrachtvluchten. evofenedex vindt wel dat overheid en politiek een grotere rol moeten spelen in de besluitvorming hierover. De minister moet verantwoordelijk zijn. Nu heeft de sector zelf veel invloed. Maatschappelijk overleg met sector en omwonenden heeft grote meerwaarde, maar de regie op het luchtvaartbeleid moet bij de politiek liggen.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder