07-10-2015  Om te voorkomen dat vracht- en bestelauto’s rondrijden met nauwelijks lading aan boord, zouden logistiek dienstverleners meer moeten gaan samenwerken. Maar op dit moment staat allerlei regelgeving dergelijke samenwerkingen in de weg.

Dat zegt hoogleraar logistiek Walther Ploos van Amstel in een speciale uitgave van EVO magazine.

Risico

In het interview dat EVO magazine had met Ploos van Amstel, wijst de hoogleraar erop dat ondernemers die willen samenwerken het risico lopen op de vingers te worden getikt door de Autoriteit Consument en Markt, de voormalige NMa, wegens ongeoorloofde afspraken.

Op het gebied van bouwlogistiek noemt Ploos van Amstel de strenge regels die gelden voor het afvoeren van afval. ‘Dat mag je niet zomaar mee terug nemen van de bouwplaats, want het moet door naar een afvalverwerker.’

Nadenken

Volgens de hoogleraar sprekende voorbeelden van regels die de noodzakelijke samenwerking in de weg staan. Oplossingen voor dit soort logistieke vraagstukken in (binnen-) steden vragen volgens hem om slim en serieus nadenken. ‘Niet in de laatste plaats door de overheid.'

Het hele interview met  Ploos van Amstel staat in een speciale uitgaven van EVO magazine, de BedrijfsautoRAI-special. Deze wordt verstrekt op deze beurs die op 20 oktober haar deuren opent. Lees het artikel met Ploos alvast in bijgevoegde pdf.