17-01-2012  Gemeenten uit de zes gebieden in Nederland die zich opwerpen als de logistieke achterlandregio’s van de Rotterdamse haven en van Schiphol gaan gezamenlijk optreden. Gisteren ondertekenden de gemeenten in Nieuw-Amsterdam een samenwerkingsconvenant.

Logistiek is een van de economische topsectoren in Nederland, erkennen zij. Het belang van logistieke achterlandregio’s wordt wel onderkend, maar dat blijkt niet in de vertegenwoordiging van deze regio’s in bestaande nationale overlegstructuren.

Wethouder Satijn uit Venlo coördineert de acties. ‘Te vaak wordt er nog over en niet met de logistieke achterlandregio’s gesproken. Het verkrijgen van meer invloed is van belang om zo direct betrokken te zijn bij de agendavorming. Dit biedt kansen voor het versterken van de logistieke positie van de achterlandregio’s, maar zeker ook voor logistiek Nederland als geheel.’

De logistieke achterlandregio’s die het convenant hebben ondertekend, zijn:  Dryport Emmen-Coevorden, Knooppunt Zwolle-Kampen-Meppel, Regio Twente, Logistieke hospot Venlo-Venray, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en Sittard-Geleen.

De ondertekening vond plaats tijdens een congres over dryport Emmen-Coevorden en de plannen die daar zijn om het intermodaal goederenvervoer per spoor uit te breiden.