28-10-2016  EVO en Fenedex nemen vandaag, de dag voor de officiële aftrap van hun verkiezingscampagne voor meer export en een slimmere logistiek, de campagnebus in ontvangst van Renault.

Boksie

Niet alleen politieke partijen, maar ook ondernemersverenigingen EVO en Fenedex gaan op campagne. EVO en Fenedex presenteerden gisteren hun mascotte ‘Boksie’ en vandaag is de campagnebus overhandigd.

Renault

Dat Renault de bestelauto levert waarmee EVO en Fenedex campagne gaan voeren, is volgens de organisaties 'mooi en treffend'. Het merk won vorig jaar immers de eerste EVO Bestelautomerk van het Jaar-verkiezing. 'Ondernemers die een bestelauto van Renault aanschaften, kregen wat Renault beloofde. Vooral het brandstofverbruik voldeed aan de verwachtingen', meldde EVO destijds.

Werkpaard

In het tienpuntenplan voor meer export en een slimmere logistiek, staat ook het punt dat de bestelauto een werkpaard van ondernemers moet zijn, geen melkkoe van de overheid. Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn bijvoorbeeld van aannemers, bakkers, hoveniers of installateurs. Het registreren van de rij- en rusttijden is voor deze ondernemers daarom onzin, aldus EVO en Fenedex.

Campagne

De campagne van EVO en Fenedex gaat morgen van start op het eerste grote partijcongres in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Dan vragen de organisaties de leden én de aanvoerder van D66, Alexander Pechtold, om het tienpuntenplan voor meer export en een slimmere logistiek te onderschrijven.

Ondernemers

EVO en Fenedex, die samen opkomen voor de internationale logistieke en handelsbelangen van bedrijven, benadrukken hiermee dat politieke partijen keuzes maken die het werk van ondernemers raken. Moeten de Europese binnengrenzen bijvoorbeeld open blijven voor het vrachtverkeer? Moeten bedrijven met magazijnen en distributiecentra hun personeel flexibel kunnen inzetten?