Retailreuzen gooien SCM-strategie ondersteboven

SCM-projectmanager Nanne Schriek geeft aan dat het aanpassen van een supply chain strategie zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt.

In februari werd bekendgemaakt dat Intertoys een doorstart maakt, door de komst van een nieuwe eigenaar. Intertoys maakt van zijn winkels distributiecentra. Het aanpassen van een supply chain strategie leidt tot kansen en uitdagingen. Nanne Schriek, projectmanager supply chain management, noemt 3 bottlenecks bij het omgooien van een distributiestrategie.

Tegen de stroom in

MediaMarkt koos ervoor om in januari van 49 dc’s naar 1 centraal distributiecentrum te gaan. Deze 49 distributiecentra waren onderdeel van de winkels. Maar op deze nieuwe manier wil MediaMarkt kortere levertijden, een efficiënter voorraadbeheer, een betere beschikbaarheid van producten en meer klantfocus zien te realiseren. Ook organisaties zoals Kruidvat en de Bijenkorf gaven er de voorkeur aan om hun e-fulfilment uit te besteden aan een locatie. Intertoys gooit het juist over een andere boeg.

230 dc’s voor Intertoys

Paulo Andrez, de nieuwe eigenaar van Intertoys, heeft besloten om de e-commercebestellingen niet meer vanuit het distributiecentrum af te handelen, maar via belevering vanuit de winkels. De winkels veranderen daarmee naar een showroom en distributiecentra in één. Met de nieuwe distributiestrategie van Intertoys worden de bestellingen binnen een of twee uur geleverd door externe koeriers. Intertoys wil met deze nieuwe strategie en de aanpassing van de winkelformule de strijd aangaan met online platform Bol.com. 

Bottlenecks

De distributiestrategie omgooien heeft uiteraard effect op de totale bedrijfsvoering. Nanne benoemt 3 bottlenecks waar je bij het aanpassen van een supply chain strategie tegenaan zou kunnen lopen.

1 Accurate voorraad

Een nieuwe strategie vereist een volledig accurate voorraad en beschikbaarheid in de winkelfilialen, veronderstelt Nanne. “Stel iemand doet een online bestelling en vervolgens blijkt het artikel niet op voorraad te zijn in de winkel waarvandaan het pakket wordt verstuurd. Wat gebeurt er dan? Het artikel zou eventueel vanuit een ander filiaal kunnen komen, maar wat doet dat met de bezorgkosten? En hoe voorkom je dat een consument niet per ongeluk twee pakketten ontvangt?” Nanne voorziet een toename van onderling winkelverkeer als gevolg van de vele losse ‘distributiecentra’.

2 Trainen personeel


De medewerkers van een bedrijf moeten een nieuwe werkwijze aanleren. Het opleiden en trainen van personeel kan een grote uitdaging zijn, vertelt Nanne. “De medewerkers werken tegelijkertijd in de winkel en in het distributiecentrum. Ze moeten kiezen tussen het afwerken van een e-commerce order en het helpen van een klant in de winkel. Dit kan voor lastige situaties zorgen. Ik ben benieuwd hoe Intertoys ervoor gaat zorgen dat ze evenveel orders op een dag afhandelen terwijl ze dezelfde service verlenen aan de klant.”

3 Winkelbeleving

Intertoys speelt met de nieuwe strategie in op plezier en beleving. Een nieuwe distributiestrategie brengt kansen en uitdagingen met zich mee, vertelt Nanne. “Als een winkel ook dienst doet als distributiecentrum, kan dit ervoor zorgen dat per dag tientallen (retour)pakketten de winkel passeren. Het is belangrijk om in de gaten te houden of de winkel nog aan de verwachtingen van de klant blijft voldoen, zoals een opgeruimde winkel, volle schappen en een showmodel van producten. Als een grote bestelling via de webshop binnenkomt, kan het zijn dat de schappen leegraken. Het is essentieel dat de winkel een aangename uitstraling behoudt.”

Nanne benadrukt dat het altijd verstandig is om alle kanten van een businesscase te bekijken zodat je voor de juiste strategie kiest. Zo kunnen bedrijven er ook voor kiezen om de verkoop en/of distributie van hun goederen centraal te organiseren via een (verkoop)platform, zoals Bol.com of Wehkamp. Dan hoef je niet zelf de distributie op te zetten maar besteed je het uit aan een platform.

Heb je vragen over een bedrijfscase of wil je sparren over het inrichten van jullie supply chain? Het Supply Chaingers Netwerk behandelt concrete vraagstukken.
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder