21-06-2017  Met marktaandelen van rond de dertig procent doet Mercedes-Benz het met de Sprinter al jaren opvallend goed in het segment van de grotere bestelauto’s. De sterren staan gunstig, voor de marktleider. De presentatie van Volkswagens nieuwe Crafter, eind vorig jaar, zal bij Mercedes wel met een zekere argwaan zijn bekeken. De verwachting is echter dat de belangstelling voor dit segment van de bestelautomarkt de komende jaren alleen maar zal toenemen waardoor er sowieso meer aanbod moet komen.

Duitse tol

Niet alleen zijn er door de groeiende e-commerce - en de daarmee gepaard gaande toename van het aantal thuisbezorgmomenten - steeds meer (ook grotere) bestelauto’s nodig, maar uit onverwachte hoek duikt ook een heel ander marktsegment op. Omdat in Duitsland tol wordt geheven op steeds lichtere vrachtauto’s, loont het voor sommige vervoerders inmiddels de moeite om met twee grote bestelauto’s de Autobahn op te gaan in plaats van met één niet te grote vrachtauto. De Mercedes-Benz Sprinter - overigens een ontwerp van de Nederlander Bertrand Janssen - komt over alsof hij geknipt is voor dat soort ritten. Hij rijdt in elk geval opvallend comfortabel.

Dubbel lucht

Het testtraject omvatte deze keer vrij veel snelweg en voor kruisen op snelheden tussen de 120 en 130 kilometer per uur draait de Sprinter zijn hand niet om, met dank aan de zescilinder dieselmotor van 190 pk, die zich goed op de achtergrond houdt en die de achterwielen aandrijft. Die achterwielen waren bij de testauto voorzien van dubbel lucht, terwijl ze vanwege een verlengde wielbasis ook nog iets verder van de voorwielen af stonden. Om de achteras niet al te springerig te maken, had de importeur 750 kilo droge lading op de vloer van de auto gelegd, wat het weggedrag ten goede kwam.

Lading

De Sprinter was uitgevoerd als dubbelcabine, een in de bouw populaire versie. Daarop wijst ook de versterkte trekhaak, die het mogelijk maakt een trailer van 3500 kilo mee te nemen. Met een toegestaan eigen gewicht van eveneens 3500 kilo maakt dat van de krap 2,7 ton wegende Sprinter een lastdier dat het niet snel moeilijk krijgt als het om lading gaat. Er zijn, zelfs met dubbele cabine, volumes tot 14,5 kubieke meter haalbaar. De laadruimte is alleen via de twee grote achterdeuren te bereiken; de grote schuifdeur aan de rechterkant bedient alleen de tweede zitrij.

Luchtgeveerd

Daar is het trouwens goed toeven. Er is geen sprake van een bank, maar van drie voorgevormde stoelen, met elk een eigen hoofdsteun, gordels en een armleuning. Ook voorin valt er weinig te klagen; de bestuurdersstoel is zelfs luchtgeveerd, wat het vrachtautogevoel nog een beetje versterkt. De positie achter het prettig in de hand liggende stuurwiel is goed en vanaf dat stuur zijn diverse functies te bedienen. Het dashboard bevat herkenbare elementen uit de personenauto’s van Mercedes en door de feilloos werkende automaat is het aangenaam kilometers maken met de Sprinter. Met zijn hoge opbouw vangt de carrosserie wel veel zijwind. Het gemiddeld verbruik was, met veel snelwegkilometers, 1 op 7,3.

Keep your lane

Geen klachten dus? Toch wel. De afwerking laat hier en daar te wensen over. De kunststof beschermplaten van de voorste wielkasten sluiten bijvoorbeeld slecht aan, het hang- en sluitwerk kan beter en het keep your lane-systeem is ronduit irritant. Wordt aan de rechterkant van de weg een ononderbroken lijn alleen maar genaderd, dus niet eens overschreden, dan piept de Sprinter onheilspellend, maar wie zonder richting aan te geven op de snelweg een onderbroken streep passeert, mag dat van de Mercedes vreemd genoeg straffeloos doen.

Tempomat

Minstens zo vreemd is dat het navigatiesysteem geregeld letterlijk de weg kwijt is; de kortste route van Leeuwarden naar Almere leidt in elk geval niet via Amsterdam. Dat is jammer, want de andere systemen aan boord deden hun werk goed. De cruise control - Tempomat, noemt Mercedes die - is een zegen en de dodehoekassistent, met lampjes in de buitenspiegels, werkt perfect. Net als de Collision Prevention Assist, die de afstand tot de voorliggers in de gaten houdt. Zo rest na een weekje met de Sprinter toch een positief gevoel. Eén opmerking nog: de testauto stond op zestieninch wielen; dat is toch echt een maatje te klein.