30-11-2016 Hoe gaat een tachograafcontrole in zijn werk? Dat begint bij een chauffeur die onderweg wordt staande gehouden voor een controle op de rij- en rusttijden. De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) leest met behulp van een programma op zijn laptop de bestuurderskaart uit, waarna hij deze gegevens kan analyseren en interpreteren. 

Inbraak

Zo mag hij de data van de voorafgaande 28 kalenderdagen aan de rit analyseren. Zijn de rij- en rusttijden goed geregistreerd? Is het een geldige kaart, is er niet ingebroken op de beveiliging van de tachograaf? Als de chauffeur de Europese rij- en rusttijden heeft aangehouden en zijn geregistreerde rijtijd heeft aangevuld met overige activiteiten en rust, dan is er geen vuiltje aan de lucht. De chauffeur kan zijn weg weer vervolgen.

Denkfout

Maar dat is de ideale situatie. In de praktijk gaat er vaker wat mis. Eén op de vijf chauffeurs verkeert bijvoorbeeld in de veronderstelling dat (door de afschaffing van het patronaal attest) hij of zij niet meer hoeft te registreren wat de activiteiten waren in de periode dat zij niet in de buurt waren bij het voertuig. Deze denkfout kan bij een controle een boete opleveren voor zowel de werkgever als de chauffeur.

Hogere boetes

Er is bovendien een risico dat uit een wegcontrole een bedrijfscontrole kan voortvloeien. Marjolein Maas, EVO-Ledenadviseur legt uit: “Als de inspecteur meer fouten ontdekt bij de chauffeur, kan dat reden zijn voor een bedrijfsbezoek. Hierbij worden dan de tachograafdata van een aantal chauffeurs opgevraagd of het bedrijf wordt bezocht om de gegevens in te zien. Als er kwade opzet in het spel blijkt met de tachograaf, de gegevens of de bestuurderskaart en/of de werkgever heeft geen toezicht gehouden op het juiste gebruik van de tachograaf en juiste toepassing van de rij- en rusttijden, dan volgens fikse sancties. 

De boete kan voor de werkgever 4.400 euro per chauffeur per dag en voor de werknemer 1.500 euro per dag bedragen. Het boetebedrag kan op die manier in de tienduizenden euro’s lopen.” Voor het zover komt moet het bedrijf het wel bont hebben gemaakt. Het beboeten gaat in drie fasen, eerst worden de heel belangrijke inbreuken beboet. Na een tweede controle en geen verbetering worden de belangrijke inbreuken beboet. Na een derde controle en nog geen verbetering worden ook de kleine inbreuken beboet. Zo kunnen hoge boetebedragen gehaald worden.

Gebrekkige kennis

Onlangs heeft EVO een beknopt onderzoek gehouden onder eigen vervoerders met vragen over de tachograaf. In 25 procent van de gevallen kon niet het juiste antwoord op de vraag worden gegeven. Het is een beeld dat tachograafdocent Paul Hogenes herkent. “Tijdens mijn cursus lees ik regelmatig de bestuurderskaart van sommige cursisten uit. De cursisten denken namelijk dat zij het vlekkeloos geregistreerd hebben, maar ik kan ze heel snel laten zien dat een fout zó gemaakt is.”

Opleiden

Op 7 december organiseert EVO een tachograafopleiding in Zoetermeer. Deze opleiding dient ook direct voor de Code 95-certificering van de chauffeur. Leden met vragen over het gebruik van de tachograaf kunnen contact opnemen met EVO-Ledenservice, 079 3467 346 of ledenservice@evo.nl .