10-02-2015  Als vrachtauto’s dicht op elkaar kunnen rijden, zullen in ieder geval de ‘volgers’ in de slipstream van de eerste meerijden en minder brandstof verbruiken. Scania demonstreerde gisteren een trein van elektronisch gekoppelde trucks. Binnen vijf jaar moeten die treinen op de Nederlandse snelwegen kunnen rijden. 

Speerpunt

Minister Schultz van Haegen en enkele europarlementariërs reden in drie geprepareerde Zweeedse trucks vanaf de fabriek een rit over de A28. De minister noemde de zelfrijdende vrachtauto bij deze demonstratie een speerpunt in haar beleid. Zij wil in Nederland grootschalige testen wettelijk mogelijk maken. Ook zal zij in Europa streven naar toelating en gelijke technische standaarden.

Platooning

Bij een konvooi zelfrijdende vrachtauto’s, ook bekend onder de Engelse naam platooning, zijn de voertuigen elektronisch aan elkaar gekoppeld. De voorste auto in de trein fungeert als leider. Totdat hij na  een oprit van de snelweg aansluit bij een platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Remt de eerste auto af, dan remmen de volgers real-time en met dezelfde dosering af.

Chauffeur houdt controle

In de toekomst hebben de chauffeurs in de volgende auto’s de mogelijkheid om onderweg iets anders te doen, zoals ook een piloot niet meer een hele vlucht ‘stuurt’. De chauffeur heeft echter altijd de controle over zijn eigen wagen. Hij kan bijvoorbeeld altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig te gaan rijden.