25-08-2016  Scania heeft in Parijs zijn eerste trucks met derde generatie van Euro-6-trucks gepresenteerd aan ongeveer duizend grote klanten uit alle werelddelen. De trucks voor de lange afstanden zijn tot vijf procent zuiniger dan die van de tweede generatie. Ze zijn ook gelijk verbonden met het internet.

Virtueel

Scania-rijders moeten wennen aan het nieuwe uiterlijk, blijkt uit de reactie van in Parijs aanwezige vervoerders. De echte innovatie is echter virtueel, doordat de nieuwe trucks meer verbonden zijn met het internet. De voertuigen geven zelf signalen over onder meer kilometerstanden door aan de werkplaats. Scania wil daarmee flexibele onderhoudsplannen aanbieden.

Het feitelijke gebruikspatroon van het voertuig bepaalt in die opzet het bezoek aan de werkplaats, gebaseerd op kennis die Scania verzamelt over slijtage van onderdelen. Een auto moet daardoor ongeveer twee dagen per jaar minder in de werkplaats te staan dan bij vaste onderhoudsplannen.

Duurzaam

De presentatie was in Parijs, de stad waar vorig jaar het klimaatakkoord is gesloten dat voor het transport verstrekkende gevolgen heeft. Voormalig secretaris-generaal van de VN Kofi Annan was op uitnodiging van Scania aanwezig om de boodschap van duurzaamheid te onderstrepen. Scania-CEO Henrik Henriksson (zie foto 1) verzekerde de aanwezigen bij te willen dragen aan het doel van CO2-reductie door onderzoek naar brandstofbesparing, gebruik van alternatieve brandstoffen en elektrisch rijden.

Tests

Het regelgevende kader van de Euro-6-norm, die in 2014 van kracht werd, was al volledig gericht op het terugdringen van de emissies. Scania kwam in 2011 met de eerste en nu met de derde generatie. De tests hebben volgens de ontwikkelaars opnieuw geleid tot reductie van het dieselgebruik dankzij onder meer verbeterde aandrijflijnen en een betere aerodynamica.

Productie gestart

De productie in Södertälje is inmiddels begonnen. De eindmontagelijn in Zwolle wordt omgebouwd om volgend jaar met trucks van de nieuwe generatie te kunnen beginnen. Andere trucks, zoals die voor distributie en bouw, volgen in een later stadium.