31-07-2015  Steeds meer handelaren en producenten ondervinden schade van de problemen in Calais en vragen zich af: wie gaat dat betalen? EVO zette daarom de meest gestelde vragen én antwoorden op een rijtje.

Ondernemers kunnen de EVO-tips en adviezen hier downloaden. De meest actuele situatie rondom Calais blijft te volgen via de EVO Calais-helpdesk.

Schade

EVO schat in dat Nederlandse handels- en productiebedrijven bij grote vertragingen in en rondom Calais zo'n 500.000 euro schade per dag lijden. Vooral omdat hun goederenstroom enorm vertraagt of omdat de autoriteiten hun producten, bijvoorbeeld bloemen, groente en fruit of vleeswaren, afkeuren nadat er migranten in de laadruimte zijn aangetroffen. Bedrijven die hun eigen producten vervoeren, kampen ook nog eens met schade aan hun vrachtauto's.

Bovendien is de grootste schade, de emotionele schade bij vrachtautochauffeurs, volgens EVO niet in geld uit te drukken. EVO zette eerder een reeks tips op een rijtje voor een zo veilig mogelijke oversteek.

Helpdesk

In juni startte EVO een Calais-helpdesk voor handelaren en producenten die hun goederen naar Groot-Brittannië (laten) vervoeren en te maken hebben met steeds gevaarlijker situaties. Soms hangen de verstekelingen aan het onderstel van de vrachtauto, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen.

Als de Britten de illegalen aantreffen, lopen ondernemers kans op een boete  die kan oplopen tot 2000 pond per verstekeling. EVO wil dat de Britten de boetes kwijtschelden.

Blokkades

Veel van de EVO-tips en adviezen voor bedrijven die schade ondervinden van de situatie in het Franse Calais, zijn ook relevant voor ondernemers die schade lijden door de wegblokkades en plunderingen van Franse boeren.

EVO stuurde vorige week een brandbrief aan de Europese Commissie over de Franse blokkades omdat de schade voor Nederlandse handelaren en producenten halsoverkop toenam.

Download de EVO tips