Schiphol moet ontwikkelen, juist voor vracht

Luchtvracht is goed voor twintig procent van de bijdrage van de luchthaven aan de Nederlandse economie

19-02-2019  Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangegeven dat Schiphol mag groeien na 2020, conform ook de afspraken uit het regeerakkoord. Dit zou goed nieuws moeten zijn voor de positie van vrachtvluchten, die zwaar onder druk heeft gestaan vanwege het tekort aan slots. Wij vinden dat er extra aandacht moet zijn voor vrachtvluchten.

Terecht geeft de minister aan dat er voor Schiphol geen sprake mag zijn van ongebreidelde groei. Ze pleit voor een selectieve ontwikkeling van de luchthaven, in lijn met de economische belangen en die van de omgeving. Wij hebben herhaaldelijk aangegeven dat Schiphol zich moet kunnen ontwikkelen om schade voor exporterende ondernemers, het vestigingsklimaat en werkgelegenheid tegen te gaan. Daarnaast zijn we voorstander van een selectieve ontwikkeling, maar dan wel één waarbij ruimte voor vrachtvluchten specifieke aandacht krijgt. 

Nederland minder aantrekkelijk

In 2018 is het aantal vrachtvluchten op Schiphol noodgedwongen teruggelopen met 10 procent. Daardoor moeten veel ondernemers steeds vaker hun goederen verzenden en ontvangen via buitenlandse luchthavens. Nederland loopt hierdoor kansen mis. Niet alleen ten aanzien van het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven, maar ook bijvoorbeeld doordat vanwege de brexit bedrijven overwegen hun productie en distributielocatie te verplaatsen naar Nederland. Het slot op Schiphol en het tekort aan vrachtvluchten maakt dat deze bedrijven afhaken. Alhoewel vrachtvluchten op Schiphol slechts vier procent van het aantal vluchten vertegenwoordigen, is luchtvracht wel goed voor twintig procent van de bijdrage van de luchthaven aan de Nederlandse economie.

Nieuwere en schonere toestellen

Wij vinden verder dat het tijd wordt dat er beleid wordt ontwikkeld dat alleen ten goede komt aan vluchten die de meeste economische meerwaarde bieden, waaronder vrachtvluchten. We zijn daarbij positief over het systeem van luchthavengelden van Schiphol, die sturen op het gebruik van nieuwere en schonere toestellen. Hierdoor worden maatschappijen geprikkeld om hun vloot te vernieuwen en de nieuwste toestellen op Schiphol in te zetten. De vrachtvloot op Schiphol is overigens al aanzienlijk jonger dan de gemiddelde passagiersvloot.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder