evofenedex verwacht licht maar niet volledig herstel luchtvracht vóór eind 2020

Leestijd: 2 minuten

21-07-2020  In het eerste halfjaar van 2020 is Schiphol weer opgeklommen naar de derde plek van de vrachthubs in Europa, na Parijs en Frankfurt en vóór London Heathrow. Het aantal vrachtvluchten van en naar Schiphol nam in deze periode toe met 48,1 procent, maar het aantal passagiersvluchten met vrachtcapaciteit (belly cargo) is met 51,6 procent teruggevallen. Hierdoor nam de vrachtcapaciteit in vrachtvluchten met 12,4 procent toe en de vrachtcapaciteit in belly cargo met 45,9 procent af. Volgens evofenedex zijn de grote verschillen uiteraard te verklaren door de impact van de coronacrisis op de luchtvaart en zal de capaciteit niet voor het einde van het jaar weer op het oude niveau zijn.

Een groot deel van de passagierstoestellen moet noodgedwongen aan de grond blijven, terwijl vrachtvluchten essentieel zijn voor het transport van medische en urgente goederen voor het bestrijden van de crisis. In het eerste halfjaar van 2020 is er via Schiphol 463.679 ton luchtvracht in vrachtvluchten vervoerd en 192.264 ton door middel van belly cargo.

Verschillen per regio

 De terugval in luchtvrachtvolume heeft het eerste halfjaar effect gehad op alle regio’s:

  • vracht richting Noord-Amerika: -17,1 procent; vanuit Noord-Amerika: -17,7 procent;
  • vracht richting Azië: -8,1 procent; vanuit Azië: -17,5 procent;
  • vracht richting het Midden-Oosten: +9,2 procent; vanuit het Midden-Oosten: -11,7 procent;
  • vracht richting Latijns-Amerika: -21,8 procent; vanuit Latijns-Amerika: -14,6 procent;
  • vracht richting Afrika: -29,5 procent; vanuit Afrika: -22,3 procent.

Volgens evofenedex zijn vooral Latijns-Amerika en Afrika zwaar geraakt, door de terugval in het vervoer van bloemen, groente en fruit via luchtvracht. Noord-Amerika heeft ook een behoorlijke terugval, wat is te verklaren door de grote hoeveelheid belly cargo die is weggevallen.

Verwachting voor 2020

Volgens evofenedex is het moeilijk te voorspellen wat de rest van het jaar zal betekenen voor luchtvrachtcapaciteit en tarieven. Er is de afgelopen periode weer een toename van het aantal passagiersvluchten, waardoor er meer belly cargocapaciteit in de markt wordt gebracht. Ook de druk op het vervoer van medisch materiaal via luchtvracht neemt af. Hierdoor zullen luchtvrachttarieven verder dalen en komt er ook stilaan meer capaciteit in de markt. evofenedex verwacht echter niet dat tarieven en capaciteit voor het einde van het jaar zullen terugkeren op het oude niveau.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder