12-06-2014   Het hergebruik van lege containers moet aantrekkelijker gemaakt worden voor bedrijven door het schrappen van de ‘hergebruikpremie’. Met dat idee won Michel Snieder onlangs de hoofdprijs van ‘Picture this Port’, een initiatief van De Verkeersonderneming om ideeën te genereren die de havenlogistiek slimmer maken. Hergebruik van lege containers op zich is niet nieuw, maar het gebeurt op beperkte schaal, omdat veel bedrijven aanhikken tegen de premie die rederijen in rekening brengen voor hergebruik. 

Drempels

De jury van ‘Picture this Port’ ziet het idee van Snieder als een oproep aan vervoerders en rederijen om gezamenlijk de drempels voor hergebruik weg te nemen. Zo kan het aantal ritten met lege containers in en rond de haven worden teruggebracht. Dit heeft direct effect op de file druk op de A15 maar is ook positief voor de omloopsnelheid van de containers. Ook het aantal laad- en losbewegingen op de containerterminals zal dalen waardoor ook de kosten van de rederij verminderen. De jury bestond uit vertegenwoordigers van Den Hartogh Logistics, DAMCO, CTT, TLN, Deltalinqs, EVO, BEREIK! en De Verkeersonderneming, en stond onder voorzitterschap van Jos Benders.

Publieksprijs

Bezoekers van de website van ‘Picture this Port’ konden de afgelopen tijd ook op hun favoriete idee stemmen. De meeste stemmen werden uitgebracht op Rob Zoutendijk. Met zijn idee voor een ‘Rollende Landstrasse’, een techniek om meer vrachtwagens over het spoor te vervoeren, won hij de publieksprijs. Beide prijswinnaars winnen een weekend weg naar een Europese havenstad naar keuze. 

Lees alle ingediende ideeën terug op de website van ‘Picture this Port’.