skipToContentskipToFooter

SCM Summit | Echt winnen doen we samen met onze leveranciers

17-07-2018 Een bedrijf dat al heel ver is met big data en er inmiddels ook talloze zoete vruchten van plukt, is Intergamma. De organisatie achter bijna 400 bouwmarkten (Gamma en Karwei) in Nederland en België ziet het belang van online en handelt daar ook naar. Ingmar Hensbergen, manager datamanagement bij Intergamma, vertelde tijdens de SCM Summit met als thema ‘big data’ over hun snelle ontwikkeling in de afgelopen jaren.

Intergamma heeft als doelstelling om te worden wat ze altijd al wilde zijn: de grootste en beste omnichannel retailer van de Benelux in de grotere doe-het-zelfmarkt & huis en tuin. Een stevige ambitie, zeker in de razendsnel veranderde retailwereld waarin digitalisering niet meer te stoppen is. “Zestig procent van onze klanten oriënteert zich online. We hebben geen papieren folders meer, Google is nu het belangrijkst voor het bepalen van keuzes voor een bepaald product”, hield Ingmar de bezoekers van de Summit voor. “Met twee miljoen bezoekers per week hebben we een van de grootste webshops van Nederland. En als mensen iets niet op onze website kunnen vinden, komen ze niet eens naar de winkel. Zo simpel is het.”

Duidelijke productinformatie

Ingmar wees de bezoekers van de Summit op het belang van goede productinformatie. Zowel offline als online is deze informatie onmisbaar voor de klant. De klant wil online via filters zoeken naar de juiste specificaties van bijvoorbeeld de verfbasis of het soort boormachine. “Deze specificaties moet van onze leveranciers komen. Sommige leveranciers vullen dat niet in, maar dat is niet handig. Die specificaties hebben we gewoon nodig, ze zijn absoluut essentieel. Als iets er niet staat, denkt de klant dat we het niet hebben en zijn we hem of haar kwijt.”

Pilotsessies

Intergamma merkte al snel dat het automatisering van data noodzakelijk is om te overleven. In de opstartfase hiervan begon de groothandel met de technische bouw van het systeem. Er werden drie leveranciers uitgekozen voor een pilotsessie, waaronder de vloerleverancier Cotap. Samen voerden de bedrijven technische tests uit en stemden ze hun data op elkaar af voor het nieuwe systeem live ging. Alle partijen, zoals de website, het distributiecentrum, bouwmarkten en derde partijen zoals Postnl werken nu vanuit dezelfde bron. Hierdoor heeft Intergamma sinds 2016 onder andere haar marktintroductietijd van twaalf weken weten te verkorten naar minder dan vijf dagen.

Communicatie

Een andere onderwerp dat Ingmar aansnijdt is de communicatie tussen leveranciers en retailers. Hij stelt dat leveranciers en retailers dezelfde taal moeten spreken. “De lengte van een plank voor laminaat wordt bij ons altijd in centimeters gegeven. Je moet geen verwarring hebben met andere maten, zoals inches of millimeters. Duidelijkheid voor alles”, aldus Hensbergen. Hij gaf tot slot nog een tegeltjeswijsheid ten beste: “Op data zelf kun je niet concurreren, wel op de verwerking ervan.”