27-01-2017  Koninklijke Auping is een Nederlands familiebedrijf waar thema’s als duurzaamheid en circulair hoog op de corporate agenda staan. In 2020 wil het bedrijf een in alle opzichten ‘cradle to cradle’-onderneming zijn.

Logisticx

In Logisticx nummer 1, het vakblad voor logistiek management van evofenedex dat binnenkort verschijnt, gaat Procurement manager Luc Kikkert hier dieper op in: ‘Auping wil dat zijn klanten niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk lekker slapen. Met een schoon geweten.’

Allianties

De transitie die Auping voor ogen heeft, vereist allianties en partnerships. Kikkert: “Een bedrijf kan dit niet alleen. Juist door partners te sensibiliseren en mee te laten denken, gaat de bal rollen.”

Diffuus

Auping wil uiteindelijk toe naar, zoals dat zo mooi heet, radical transparency. “We willen aan onze klanten laten zien waar het product vandaan komt, tot aan de plantages waar we onze katoen vandaan halen aan toe. Zo ver zijn we nog lang niet, maar dat is wel onze horizon.”

"Wanneer er sprake is van een diffuse keten, kan het bedrijf niet garanderen dat er in die keten niets raars gebeurt. Op dit moment zijn de ketens, wereldwijd, nog diffuus.”

Lastige kwesties

Auping gaat lastige kwesties niet uit de weg. “Wij zeggen bijvoorbeeld tegen partij X: ‘Jullie deden het altijd zo, maar dat willen wij niet meer. Hebben jullie wel eens nagedacht over oplossing A, B of C?’ Dan word ik wel eens glazig aangekeken. ‘Meneer Kikkert, we hebben hier een prachtige fabriek staan die uw product geweldig maakt en daar past uw vraag niet in’. Ik antwoord dan: ‘Dat klopt, maar zouden jullie er toch niet eens over willen nadenken? Want over tien jaar passen jullie misschien niet meer in mijn vraag.'"

Het hele verhaal

Lees het hele verhaal met Luc Kikkert in Logisticx.