Bedrijfsleven: rijverbod ’s Gravendijkwal onverstandig

Verladersorganisatie EVO, VNO-NCW West en MKB-Nederland Rotterdam  reageert positief op de Rotterdamse plannen om bestelauto’s middels een sloopregeling milieuvriendelijker te maken. EVO stelt echter dat een rijverbod voor vrachtauto’s op de ‘s Gravendijkwal zeer onverstandig is.

EVO, VNO-NCW en MKB-Nederland gaan graag in gesprek met de gemeente om stadsdistributie, het goederenvervoer van en naar de binnenstad, milieuvriendelijker te maken. Dit draagt ook bij aan het efficiënter maken van stadsdistributie.

Sloopregeling

EVO, VNO-NCW en MKB-Nederland steunen het initiatief voor een sloopregeling. De gemeente kiest hiermee voor het positieve prikkel om bestelauto’s te verschonen in plaats van bedrijven af te straffen door bestelauto’s te weren uit de stad. De organisaties roepen de gemeente op om de sloopregeling financieel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hierdoor kunnen bedrijven hun bestelauto’s versneld vervangen.

‘s Gravendijkwal

Rotterdam stelt ook voor de zomer van 2014 een rijverbod voor vrachtauto’s op de ’s Gravendijkwal in. Tegelijkertijd maakt de gemeente het gebruik van alternatieve routes in de omgeving zo onaantrekkelijk mogelijk. Bedrijven die hun goederen via deze route laten vervoeren, worden volgens EVO, VNO-NCW en MKB-Nederland op deze manier geconfronteerd met langere, alternatieve routes. Dit jaagt het bedrijfsleven op onnodig hoge kosten en meer kilometers.