Spoedprocedure voor schrijnende gevallen beroepsrijbewijs

Chauffeurs die acuut in de problemen komen kunnen contact opnemen met onze ledenservice

11-01-2019  Beroepschauffeurs die in oktober of november verlenging van het rijbewijs C of D hebben aangevraagd en op zeer korte termijn in de problemen komen kunnen contact opnemen met onze ledenservice. Bij het CBR is grote drukte ontstaan bij het verwerken van de gezondheidsverklaringen, mede door de overgang naar nieuw digitaal systeem. De afhandeling neemt daardoor meer tijd in beslag en daardoor komen sommige chauffeurs en bedrijven in ernstige problemen.

Het CBR heeft laten weten dit te betreuren en werkt aan een structurele oplossing. Voor de korte termijn heeft de instantie een snelle online procedure opengesteld om beroepschauffeurs versneld te helpen bij hun aanvraag.

Online procedure

Het CBR geeft aan dat het momenteel erg druk is bij de verwerking van alle aanvragen tot verlenging als gevolg van deze gezondheidsverklaringen. Om er zeker van te zijn dat de verlenging tijdig in orde is, is ons advies om tijdig te beginnen met het aanvragen van de verlenging. Zorg ervoor dat uiterlijk vier maanden voor het verlopen van het rijbewijs de aanvraag bij het CBR is ingediend. Als werkgever is het daarom belangrijk om bij de chauffeurs, zeker als er ook een medische verklaring nodig is, tijdig op aan te dringen om te beginnen met de procedure tot verlenging.

In een aantal gevallen is het door het CBR niet gelukt om de behandeling van de verlengingen binnen de gestelde termijn van vier maanden af te handelen. Het CBR erkent het belang van rijbewijzen voor beroepschauffeurs en heeft voor deze gevallen het proces zo ingericht dat beroepschauffeurs voorrang krijgen. Daarvoor heeft het CBR inmiddels een versnelde online procedure in het leven geroepen, die via deze link te raadplegen is.

Schrijnende gevallen

Wanneer het rijbewijs van u of uw chauffeurs als gevolg van deze vertraging op zeer korte termijn verloopt, of al is verlopen, dan ontstaat uiteraard een onwenselijke situatie voor u en/of uw chauffeurs. In dat geval vragen wij u om zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen via ledenservice@evofenedex.nl met:

  • een scan van het rijbewijs;
  • een scan van het medisch keuringsverslag;
  • alle correspondentie met het CBR;
  • een korte omschrijving van de situatie (vervaldatum rijbewijs);
  • een akkoordverklaring om de gegevens te mogen delen met het CBR (in verband met privacywetgeving);

zodat wij in afstemming met het CBR kunnen zorgen voor een snelle afhandeling van deze aanvragen.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder