17-07-2015  Dat de Europese Commisssie 60 miljoen euro bijdraagt aan de verlegging van het spoor van de Calandbrug naar een vaste verbinding over land langs de Brittanniëhaven, is volgens EVO goed nieuws voor bedrijven die hun producten via het spoor laten vervoeren.

'Een politieke lobby van EVO op meerdere schaakborden tegelijk', noemt Kamil Gorak, regioadviseur van EVO in de provincie Zuid-Holland, de weg naar dit resultaat zelfs.

Handel en productie

Door de Europese bijdrage komt er een betrouwbare spoorverbinding tussen de Maasvlaktes en het achterland. 'De huidige verbinding over de Calandbrug gaat meerdere keren per dag open. Dit remt de goederenstroom van handels- en productiebedrijven enorm', aldus Gorak.

De bijdrage uit Europa stond daarom lang op het verlanglijstje van EVO. 'Handelaren en producenten willen een betrouwbare spoorverbinding vanuit Rotterdam. EVO heeft hier dan ook keer op keer op gewezen. In Rotterdam, Den Haag en in Brussel.'

Realisatie

De werkzaamheden aan de brug moeten in 2019 zijn afgerond. 'Handels- en productiebedrijven besparen hiermee potentieel zo’n 475 miljoen euro, want het spoorvervoer rijdt dan ongehinderd naar het achterland.'

Meer weten over de belangenbehartiging van EVO? Klik dan hier.