Spring op de trein naar China

Alle benodigde hardware en software zijn ruim aanwezig.

27-05-2019  De meeste goederen die China de afgelopen decennia exporteerde, gingen per containerschip de wereld over. Het is dus niet verrassend dat de delen van China die per schip te bereiken zijn het hardst zijn gegroeid. Maar inmiddels ontwikkelt ook het binnenland zich snel.

In het Chinese achterland is internationaal goederenvervoer per trein een snel opkomend alternatief voor de route over water. De miljoenensteden Chengdu, Chongqing en Wuhan vormen zichzelf in hoog tempo om tot ‘dry ports’ aan de ‘Nieuwe Zijderoute’, de intercontinentale spoorverbinding tussen China en Europa. De trein is voor lange afstanden een mooie niche tussen het schip en het vliegtuig in: sneller dan het één en goedkoper dan het ander. De transporttijden tussen Nederland en China liggen inmiddels op ongeveer veertien dagen. Om dezelfde goederen per schip in West-China te krijgen, zoals nu nog vaak gebeurt, moeten ze een flinke route afleggen.

Eerst over zee helemaal naar Shanghai aan de Chinese oostkust en dan met een binnenvaartschip over de Yangtzerivier het binnenland in. Internationaal goederenvervoer per spoor biedt nu ook een goed alternatief als de containervaart tijdelijk beperkte capaciteit heeft, zoals een paar jaar terug gebeurde rond het faillissement van de Koreaanse rederij Hanjin. En het kan interessant zijn voor verladers die een snellere cash flow belangrijk vinden: de spullen zijn minder lang onderweg dus de betaling kan eerder worden geïnd. Door de ontwikkeling van steeds betere reefercontainers, waarin de vervoerder de temperatuur kan beheersen, is het nu ook mogelijk bederfelijke waar (voedsel, farmaceutica, zelfs bloemen) per spoor over grote afstanden te vervoeren.

Nederland: ideale logistieke draaischijf

Voor de spoorverbinding van en naar China is in West-Europa Nederland de ideale logistieke draaischijf, zoals premier Rutte onlangs tegenover journalisten opmerkte: ‘Die Nieuwe Zijderoute komt wat mij betreft uit in Rotterdam’. Nederland heeft uitstekende faciliteiten en een eeuwenlange geschiedenis in de logistiek: de havens van Rotterdam en Amsterdam; prima verbindingen met de rest van Europa én met de Amerikaanse westkust over zee; de derde luchthaven van Europa; binnenvaart-, weg- en spoorroutes naar het Europese achterland; supersnel internet en een uitstekende naam op het gebied van logistieke organisatie. Alle benodigde hardware en software zijn ruim aanwezig.

Nederland heeft veel te bieden op dit vlak en ook veel te winnen: de spoorverbinding met West-China biedt kansen voor internationale ondernemers die goederen willen vervoeren en kan ook binnen de logistieke sector zelf banen opleveren. Logistiek is nu één van de snelstgroeiende sectoren binnen de Nederlandse economie (+35,4% in 2018). Tilburg heeft zich in enkele decennia omgevormd van een traditionele industriestad tot een dynamisch centrum van logistieke bedrijvigheid en in Venlo wordt op dit moment gebouwd aan de grootste binnenlandse railterminal van Nederland. Ook andere regio’s zetten in op deze booming sector.

Nederland op de kaart zetten

Begin april  bezocht een groep van zeventien van de belangrijkste bedrijven uit de Nederlandse logistieksector West-China, onder leiding van Lidewijde Ongering, de secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Het doel was de stand van zaken te verkennen, Nederland in China op de kaart te zetten als logistieke hub en de reeds actieve Nederlandse bedrijven te ondersteunen. Het bezoek was een volgende stap in de campagne van het Nederlandse consulaat-generaal in Chongqing en de ambassade in Beijing om Nederland als het natuurlijke logistieke centrum aan de Europese kant van het goederenspoor te presenteren.

In 2016 en 2017 werden in de regio seminars georganiseerd over koelketenlogistiek en in 2018 was Nederland Distributieland met een delegatie in West-China. De reis ging langs Chengdu (15 miljoen inwoners), Chongqing (34 miljoen) en Wuhan (12 miljoen), steden waar de gemiddelde Nederlander niet elke dag van hoort: ook voor veel van de deelnemers ging een nieuwe wereld open. Het programma, dat was georganiseerd door het consulaat, samen met de I&W-attaché op de ambassade en de Business Support Offices (NBSO’S) in Chengdu en Wuhan, was op zichzelf al een logistiek hoogstandje. Elke dag waren er rondetafelgesprekken met Chinese tegenhangers, locatiebezoeken bij bedrijven, spoorterminals en  distributiecentra, ontmoetingen met Chinese officials en verplaatsingen van enkele  honderden kilometers naar de volgende stad.

Nederland: logistieke totaaloplossing

De groep bedrijven was divers, zowel wat betreft grootte en product als qua ervaring in China. De havens van Rotterdam én van Amsterdam waren er bij, ProRail, verschillende logistieke operators die al succesvol in China werken, maar ook bedrijven voor wie China nieuw was. Als geheel vormde de groep een goede doorsnede van logistiek Nederland. Tijdens alle bijeenkomsten werd heel bewust gezamenlijk het beeld gepresenteerd van Nederland als logistieke totaaloplossing. Gezonde onderlinge competitie tussen de deelnemende bedrijven was er natuurlijk ook, maar die werd heel verstandig ten overstaan van de Chinese tegenhangers niet getoond.

Internationaal internetwinkelen

De veldbezoeken toonden een beeld van grote Chinese ambitie, met name op het gebied van crossborder e-commerce – internationaal internetwinkelen. Alle bezochte steden zien daarin een grote toekomst voor in beide richtingen. Voor individuele pakketjes met allerlei elektronica vanuit China naar Europa, maar ook voor hoogwaardige consumentenartikelen als cosmetica en melkpoeder de andere kant op. Er rijden inmiddels al speciale treinen heen en weer voor de containers met e-commerce pakketten, naast de containers met auto’s, auto-onderdelen en elektronica.

Veel voordeel

Op de railterminals stonden op de hoog opgestapelde containers niet alleen de gebruikelijke namen van bekende internationale rederijen, maar ook die van de Chinese spooroperators. De hardware is ruim aanwezig, maar de Nederlandse ondernemers zagen dat er op het gebied van strakke logistieke organisatie – de software – nog verbetering mogelijk is: de verwerking van de groeiende pakketjesstroom gaat soms nog gewoon met de hand. Als Nederland en China de handen ineen slaan om de internationale spoorverbindingen efficiënter, beter, regelmatiger en aantrekkelijker voor vervoerders te maken kan dat voor beide handelsnaties heel veel voordeel opleveren.

‘We love Dutch products’

De Chinese gastheren wisten dat Nederland op logistiek gebied een interessante partner kan zijn; de delegatie werd dan ook overal op hoog niveau ontvangen door de lokale overheid. Door het consulaat en de NBSO’s waren in elke stad rondetafelgesprekken georganiseerd met ondernemers uit de plaatselijke logistieke sector, gevolgd door een informeel diner om elkaar beter te leren kennen en de zaken nader te bespreken. Daarbij kwamen van beide kanten allerlei praktische vragen aan de orde over douane- en inspectieprocedures, het gebruik van 45-voetcontainers voor koelketenlogistiek en de beste manier om de last mile distributie te organiseren. Voor elke vraag was er onder de aanwezige ondernemers wel iemand die uit de praktijk een mogelijke oplossing paraat had. De Chinese bedrijven en officials waren ook bijzonder enthousiast over de kwaliteit van de Nederlandse export naar de snel groeiende Chinese consumentenmarkt: ‘We love Dutch products!’

Drie steden, drie mogelijkheden

Alle drie de steden hebben eigen mogelijkheden, eigen uitdagingen en een eigen connectie met Nederland. Vanuit Chengdu in de provincie Sichuan rijden inmiddels per jaar al 350 treinen op en neer naar Tilburg; dat is bijna zes keer zoveel als toen de lijn in 2016 van start ging. Chongqing, een stadsprovincie 450 kilometer verder naar het oosten, heeft door de ligging aan de Yangtze en de combinatie van spoor, weg, water en lucht veelbelovende mogelijkheden voor intermodaal transport. Het was de eerste stad die in 2011 een rechtstreekse lijn met Europa had en werkt nu aan het doortrekken van de verbinding naar Zuidoost-Azië en Singapore.

Chongqing wil zich bovendien meer gaan toeleggen op koelketentransport, wat voor Nederland als landbouwexportland kansen biedt. Wuhan in de provincie Hubei, het geografische midden van China, wil zich opwerpen als centrum voor farmaceutische logistiek. Tijdens het bezoek van de delegatie tekenden een consortium van Nederlandse bedrijven en de spoor- en terminal operator van Wuhan een overeenkomst om de verbinding met Amsterdam verder te ontwikkelen.

De missie gaf voor een deel van de bedrijven bestaande concrete samenwerking een flinke duw voorwaarts en opende bij andere de ogen voor de ontwikkelingen in China. Zoals één van de deelnemers het verwoordde: ‘Ik heb nu pas gezien hoe hard het hier gaat en hoe groot het al is. Daar moeten we op aanhaken om er op tijd bij te zijn.’ Om in stijl te blijven: de trein rijdt en begint steeds meer snelheid te krijgen. Het Chinanetwerk van diplomatieke en handelsposten kan Nederlandse bedrijven helpen er op te springen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in globe magazine en geschreven door Anne te Velde, Infrastructuur- en Milieuraad op de ambassade in Peking en Koen Sizoo, consul-generaal in Chongqing.


Evenement Douane en logistieke zaken bij export naar China

Wie zijn of haar goederen naar China exporteert moet er rekening mee houden dat de importregelgeving hier per dag kan veranderen. Dit zorgt soms voor de nodige uitdagingen. Tijdens deze workshop worden de belangrijkste douaneprocedures, wetten en regelgevingen uiteengezet en hoor je wat de eisen zijn voor het exporteren naar China voor het verkrijgen van een certificaat.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder