Staatssecretaris maakt einde aan lappendeken milieuzones

Vanaf 2020 mogen gemeenten nog maar twee soorten milieuzones hanteren

15-04-2019  Dieselrijders krijgen vanaf 2020 te maken met twee typen milieuzones. Dat staat in het voorstel dat staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het voorstel is in lijn met het eerder gecommuniceerde voornemen om milieuzones te harmoniseren. Wij zijn tevreden met het gepubliceerde besluit.

Dankzij dit voorstel wordt een lappendeken van milieuzones in Nederland voorkomen. Voor ondernemers en bewoners schept dat duidelijkheid en hoeven zij niet meer per stad uit te zoeken hoe de regels in elkaar zitten, vergunningen aan te vragen of stickers te plakken. Vanaf 2025 kan daar eventueel nog een zero emisszone aan worden toegevoegd.

Twee smaken

Vanaf 2020 gelden er nog maar twee verschillende soorten milieuzones. In de zogenoemde ‘gele variant’ mogen bestel- en personenauto’s met een dieselmotor, gebouwd voor 2001, de milieuzone niet meer in. In de strengere ‘groene variant’ mogen alleen dieselauto’s die gebouwd zijn na 2006 de zone inrijden. Voor het zwaardere vrachtverkeer worden de regels per 2022 aangescherpt. Waar nu nog Euro 4 voertuigen zijn toegestaan, is dat vanaf dan alleen nog maar Euro 6.

Werkbaar en realistisch

Om de luchtkwaliteit binnen steden te verbeteren kunnen gemeenten besluiten om een milieuzone in te stellen. Daarbij is het wel van belang dat dit op een werkbare en realistische manier voor ondernemers gebeurt. Daarnaast worden in het klimaatakkoord afspraken gemaakt om zero emissie stadsdistributie te realiseren per 2025. Ondernemers zijn bereid hier aan bij te dragen, maar de benodigde voertuigen en laadinfrastructuur zijn momenteel nog niet voldoende beschikbaar. Het instellen van een aanvullende milieuzone in de tussentijd brengt extra investeringen voor ondernemers met zich mee. Dat geld kan door een ondernemer dan niet meer worden gestoken in de transitie naar daadwerkelijk schone distributie, waardoor die ontwikkeling wordt vertraagd.

De voorstellen van de staatssecretaris worden in de komende periode aan de Tweede en Eerste Kamer voorgelegd voordat deze definitief worden ingevoerd.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder