27-01-2012 - Update  Bijna alle blokkades zijn geruimd, op Calabrië na (regio in zuid Italië, de ‘voet’ van Italië) en het eiland Sardinië, waar vooral de havens nog zijn geblokkeerd. Veel bedrijven, zoals Fiat, zijn nog steeds gesloten wegens gebrek aan leveringen, maar de benzinestations zijn inmiddels weer open.

Vandaag is er ook een algemene staking in Italië (diensten zoals openbaar vervoer, scholen, ziekenhuizen), met bijbehorende manifestaties, maar dit is meer een probleem voor de steden dan voor de (snel)wegen. Voorlopig doen de grootste problemen zich voor in Rome, aldus het persbureau ANSA.

Zondagrijverbod

Bij decreet no.31 heeft het Italiaanse ministerie van Infrastructuur en Transport laten weten dat het zondagrijverbod in Italië (normaal van 8.00-22.00 uur) voor zondag 29 januari is opgeheven. Hiermee worden de chauffeurs die in blokkadeacties van deze week hebben vastgestaan en nog steeds vaststaan, de kans geboden hun bestemming te vervolgen. De verwachting is dat de blokkade acties vanavond om 22.00 zullen worden beëindigd.


25-01-2012 - Update  De staking gaat gewoon door, maar de files nemen af en bijna alle tolstations zijn nu vrij. Alle nieuwskanalen melden de consequenties van de staking, vooral de ongemakken die daardoor zijn ontstaan: goederen die niet worden geleverd, vooral voedsel en brandstof. Verder wordt er ook schade in de landbouwsector aan bederfelijke goederen gemeld.
De Italiaanse radio geeft doorlopend informatie over de snelwegen: Isoradio FM 103.5 die ook informatie in het Engels verstrekt.


24-01-2012 - Update Tientallen vervoerders uit Nederland zijn inmiddels in Italië gestrand als gevolg van Italiaanse wegblokkades. De acties van boze transporteurs begonnen maandag in het zuiden, maar hebben zich ondertussen als een olievlek over geheel Italie uitgebreid. 

Met name belangrijke knooppunten als Rome, Napels, Bologna, Genua, Bari, Taranto, Pescara, Novara, zijn onbereikbaar. De verwachting is dat de blokkades zich zullen uitbreiden. 

Er zijn al meldingen binnengekomen van bedrijven wier banden lek zijn gestoken, indien zij toch doorreden. 

TLN en EVO hebben direct de Europese Commissie gevraagd in te grijpen en een vrije doorgang voor buitenlandse vervoerders te waarborgen. Vanmorgen nog vond een gesprek plaats tussen de minister van Binnenlandse Zaken in Italië en locale autoriteiten met als doel te bespreken hoe de blokkades kunnen worden opgeheven. 

De minister heeft EU Commissaris Tajani toegezegd er alles aan te zullen doen om het vrij verkeer van goederen te waarborgen en de blokkades op te zullen heffen. 

TLN en EVO krijgen echter signalen dat de actiebereidheid zeer groot is en dat is aangekondigd dat de blokkades in ieder geval tot en met vrijdag 27 januari duren.

TLN en EVO roepen transportondernemers en opdrachtgevers op om de situatie in Italië goed te volgen en in goed onderling overleg zo mogelijk transporten uit te stellen tot de blokkades daadwerkelijk zijn opgeheven.


24-01-2012 - Update  De blokkadeacties in Italië breiden zicht nog steeds uit. In zowel Noord-Italië als in het zuiden van het land zijn diverse blokkades opgeworpen door boze Italiaanse transporteurs. Blokkades zijn vooral te vinden bij de toegang tot de tolwegen in geheel Italië.

Ook de 'toon' van de acties verandert en krijgen ook een wat grimmiger karakter. Er zijn meldingen van lekgestoken banden en ingeslagen koplampen bij voertuigen die de blokkades wilden omzeilen.
Diverse Nederlandse (eigen) vervoerders zijn door de acties getroffen en staan in blokkades vast.

Gezien het wat onoverzichtelijke karakter is het zaak om met de klanten in Italië contacten te onderhouden van de ontstane situatie. Ook is het verstandig om met de vervoerder duidelijke schriftelijke afspraken te maken over verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden indien wordt besloten alsnog naar Italië af te reizen.


23-01-2012  Vannacht is in Italië een staking begonnen in de transportsector. Dit veroorzaakt veel oponthoud op de wegen.

De meest kritische situaties zijn te vinden in de regio's Noord-Piemonte (manifestatie in Turijn), Lombardije (vooral files op de snelweg bij de afslagen Capriae en Seriate), Emilia Romagna (op de A14 zijn de afslagen Bologna San Lazzaro en Cesena Nord afgesloten voor vrachtwagens); Zuid-Campania (files bij de tolstations van de A30, A16 en A1), in de regio Puglia (A 14). Bij de haven Villa San Giovanni om naar Sicilië te gaan, staan files van vrachtwagens.

Er zijn verschillende redenen voor deze stakingen, deels vanwege de liberaliseringsmaatregelen van de huidige regering en meer in het algemeen als consequentie van de economische crisis: de prijsstijging van de brandstof en van de toltarieven op de snelwegen.