'Standaard ICT-oplossing in magazijn voldoet vaak aan eisen'

Kies een systeem voor de toekomst

29-11-2021  Wie een nieuw ICT-systeem wil voor bijvoorbeeld zijn magazijn, doet er goed aan zijn keuze af te stemmen op de plannen voor de toekomst. Dat stelt bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij van evofenedex. “Denk aan een systeem dat bijvoorbeeld robots aankan en dat makkelijk verbindt met klanten en leveranciers.”

Een goed ICT-systeem voor bijvoorbeeld je magazijn is belangrijk om klaar te zijn voor de toekomst. Maar als je als bedrijf op zoek gaat naar zo’n systeem, struikel je vaak over de aanbieders en goedbedoelde adviezen. Bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij van evofenedex merkt dat steeds meer leden zich aan het oriënteren zijn. “Dat bedrijven naar hun systemen kijken, is logisch. De personeelstekorten lopen op, en leveranciers en klanten vragen om steeds meer diensten en mogelijkheden. Bovendien moeten bedrijven steeds flexibeler zijn, omdat de markt snel verandert.” Volgens Lagerweij zijn er genoeg aanbieders met oplossingen, en vele zeggen dat alles mogelijk is. “Die maken dan iets op maat voor je organisatie, maar vaak volgt er dan wel een gepeperde rekening. Terwijl een standaardoplossing vaak net zo goed is.”

Toekomstgericht

Voordat een bedrijf de zoektocht naar een nieuw systeem start, is het volgens Lagerweij belangrijk om goed na te denken over de toekomst. “Als ondernemer moet je je niet afvragen: wat kan ik momenteel digitaliseren en verbeteren? Je moet juist denken aan de toekomst. Dát moet het uitgangspunt zijn. Wat wil ik over vijf jaar met het systeem kunnen? Wat verwachten klanten van je bedrijf? Hoe ga ik verbindingen leggen met mijn leveranciers, de douane, keuringsinstanties en klanten? Is het een optie om daar een platform bij te gebruiken?” 

Bij al deze vragen helpt het om een aantal dingen op een rij te zetten. “Om te weten waar het bedrijf naartoe zou moeten binnen vijf jaar, zijn naast de logistieke werknemers ook de afdeling Sales en de klanten erg belangrijk. Al die groepen kunnen helpen om die klantwaarde toe te voegen. Wellicht is het nodig een grotere stap te maken dan van tevoren bedacht. Een andere optie is dat je als bedrijf misschien andere dingen moet gaan doen dan nu het geval is. Daarbij kan een nieuw systeem helpen om met data de juiste keuzes te maken.” Lagerweij is geen voorstander van maatwerkoplossingen. “Vaak zijn er standaardoplossingen die goed genoeg zijn om bepaalde doelen te bereiken. Wellicht is daarvoor een kleine aanpassing nodig in het proces. Maar vaak is het systeem wel gebruiksvriendelijker – en belangrijker nog – vraagt het geen onderhoud wanneer er upgrades nodig zijn. 

Om achter het laatste als bedrijf te komen, is het verstandig om in hoofdlijnen op te schrijven wat voor soort systeem nodig is. Wat voor database bijvoorbeeld? En moet het systeem wel of niet cloud-based zijn? In de beslissingen neem je ook mee dat het bijdraagt aan het toekomstproof worden van je bedrijf. Wat gaat het systeem brengen?”  

arjen-quote

Slag maken

Lagerweij ziet in de praktijk dat groothandels nog een flinke slag kunnen maken als het gaat om data en digitalisering. Hij haalt een voorbeeld aan van een groothandel die met behulp van een nieuw systeem enorm kon groeien. “Dankzij een nieuw softwarepakket kon het meteen aanhaken bij grote verkoopplatformen, iets wat daarvoor onmogelijk was. In plaats van een kleine markt verkocht het bedrijf ineens door heel Europa. Toen dacht de eigenaar: dat gaat wel heel makkelijk. Hij besloot nog meer producten te gaan aanbieden, ook grotere. Daarvoor moest hij wel met zijn logistiek dienstverlener om tafel, maar dat lukte allemaal. Zijn kansen zijn dus enorm vergroot dankzij zijn nieuwe systeem.” Connecties met platformen kunnen enorm belangrijk zijn, weet Lagerweij. “Als die connecties er zijn, heeft een bedrijf veel meer inzicht in de producten waarnaar klanten op zoek zijn en wat ze bekijken. Daarop kan het bedrijf bijvoorbeeld zijn magazijn en voorraadsysteem aanpassen. Voorheen lag die taak bij afdeling Sales, maar dat was vaak op gevoel gebaseerd. Data van platformen en van de eigen webshops zijn waardevol om goed te kunnen sturen. Belangrijke informatie is goud waard. De informatiestroom moet voorlopen op de goederenstroom. Hoe beter dat is geregeld, hoe beter de beslissingen worden.”

Stilstand

Bedrijven die niet digitaliseren, zullen het zwaar krijgen, denkt Lagerweij. “We hebben de afgelopen jaren grote bedrijven zien omvallen die te lang stilzaten en werden verslagen door slimme bedrijven die disruptief te werk gingen.” Een voorbeeld van een snel veranderende markt is volgens Lagerweij die van de boodschappen. “Supermarktketens fuseren of verdwijnen en nieuwe initiatieven als Picnic doen het gewoon goed. Dit soort ontwikkelingen gaan er in meer sectoren komen, dus is het belangrijk om te zorgen dat je bedrijf daar klaar voor is. Of nog beter, dat jouw bedrijf voor opschudding zorgt.” 

Zelf aan de slag

Wil je binnen jouw bedrijf stappen maken met digitalisering? Onze bedrijfsadviseurs staan dagelijks voor je klaar. Neem telefonisch contact op via 079 3467 346 of mail naar bedrijfsadvies@evofenedex.nl.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder