Stappenplan voor een optimale magazijninrichting

In acht stappen naar de ideale magazijninrichting

“Doorgewinterde logistiek managers zijn er vaak van overtuigd dat zij hun magazijn optimaal benutten, maar zelfs in die magazijnen blijkt geregeld dat er toch nog efficiëntieslagen zijn te maken”, zegt onze bedrijfsadviseur Nick Beckers. “Dat soort verbeteringen hebben een dubbel effect: ze leiden tot een optimale werkomgeving en leveren aanzienlijke kostenbesparingen op.”

Gevolgen

Bedrijven die te gemakkelijk denken over hun magazijninrichting, kunnen volgens hem te maken krijgen met vervelende gevolgen. “Extra handelingen door ruimtegebrek en onveilige situaties voor het personeel zijn helaas niet ondenkbaar. Als een bedrijf door een onlogische indeling van het magazijn continu drie extra orderpickers moet inzetten, tikt dat flink aan. Of als achteraf blijkt dat opslagsystemen moeten worden verplaatst, kost dat duizenden euro’s extra. Een potentieel dure grap dus.”

Groei en flexibiliteit

Een optimale inrichting van een magazijn is berekend op groei en is flexibel van aard om elke klantvraag snel aan te kunnen, weet Beckers. “Het opstellen en volgen van een stappenplan bij de inrichting van een magazijn is daarom geen overbodige luxe. Daarbij is het noodzakelijk dat magazijnmedewerkers erbij worden betrokken. Zet de juiste mensen aan tafel, dus ook mensen die zelf in het magazijn werken. Dit kan zeer verrijkend zijn, want zij kijken met een praktische blik naar de inrichting, omdat zij er dagelijks werken.”

Tien whitepapers

In tien whitepapers helpen we ondernemers het maximale uit hun magazijn te halen. In deze reeks komt o.a. magazijninrichting, voorraadbeheer, WMS, lean en robotisering uitgebreid aan bod.

Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder