Starten met export | Nooit tijd?

Een nieuwe markt betreden is een stuk eenvoudiger als je ondersteuning krijgt.

06-09-2019  Om te beginnen met exporteren of te groeien in nieuwe markten is het zeker niet nodig om eerst een complete exportsalesafdeling op te zetten. Bedrijfsadviseur Michel Disselhorst vertelt over de nieuwe dienst voor leden van evofenedex.

Hoe werkt dat?

Nederland kent veel ‘gelegenheidsexporteurs’: bedrijven die aan export doen omdat het toevallig op hun pad kwam. Een distributeur meldde zich op een beurs of er kwam een spontane order uit het buitenland. Zulke bedrijven willen vaak best meer exporteren maar een echte noodzaak is er niet altijd; de zaken lopen ook zonder die extra export al goed. Bedrijfsadviseur Michel Disselhorst kent de verhalen uit eerste hand.


Veel ondernemers hebben moeite met exportgroei

“Ondernemers die net over de grens kijken of al wat exporteren, weten prima dat er meer in het vat zit. Ze zouden in actie moeten komen, maar er is altijd wel iets dat er tussen komt.

Het vinden en onderhouden van zakelijke partners en klanten in het buitenland vergt erg veel tijd en aandacht. Vaak is dit de sluitpost van de werkzaamheden. De noodzaak lijkt niet direct aanwezig, want er wordt winst gemaakt en de operationele processen zijn onder controle.
Toch weet elke ondernemer dat als je wilt groeien in het buitenland, als je die markt erbij wilt hebben, je een keer een sprong moet maken. Een ondernemer heeft bovendien niet altijd meewind. Er ligt altijd een volgende crisis op de loer. Op meerdere markten actief zijn, biedt bescherming. Aan de slag dus, zou je zeggen, maar in de praktijk komt het er vaak niet van.”


Een voorbeeld uit de praktijk

“Wij hebben onlangs een gerenommeerde groothandel in lifestyle en huisdecoratie kunnen helpen, die meer in het buitenland wilde doen. Alles was op orde: de showroom, de primaire processen, een website in verschillende talen, er was voorraad aanwezig en de collectie was vernieuwd. Het enige wat nog ontbrak waren nieuwe markten en klanten. Precies daar knelde het. Het bedrijf was prima ingericht om een nieuwe markt succesvol te bedienen, maar niet om haar op te bouwen. Om dat te kunnen doen zou er een exportafdeling moeten komen met alle extra kosten, verplichtingen en risico’s van dien.”


Wat was de oplossing?

“De oplossing was om een externe exportmanager in te schakelen. Dat is sinds kort mogelijk via evofenedex. Na een aantal marktverkenningsgesprekken met de groothandel werden er kritische succesfactoren opgesteld en is er een landenanalyse gemaakt. Hieruit kwam Duitsland als eerste keuze naar voren.

Om tijd te besparen is er voor gekozen om voor het bedrijf een longlist samen te stellen met potentiële klanten. Deze aanpak bleek een succes. De aanwas aan nieuwe klanten werd meer dan verdubbeld en de slapende Duitse markt kreeg een enorme impuls.”


Waarom was deze aanpak zo succesvol?

“Ik denk omdat ieder deed waar hij het beste in is. De groothandel wist met zijn collectie, kwaliteit en service klanten te overtuigen, dit is de kerncompetentie van het bedrijf. Evofenedex organiseerde de externe ondersteuning. Geen enkele onderneming is hetzelfde, dus dat vraagt altijd maatwerk.


Is dit iets voor ieder bedrijf?

“Het is een prima oplossing voor mkb-ondernemingen die er maar niet aan toekomen om hun exportplannen te verwezenlijken. Omdat ze de tijd missen of niet de juiste mensen in huis hebben. Door samen te werken, is de weg naar nieuwe exportmarkten vrij en ligt de wereld letterlijk open.”


Meer weten?

Starten met export is niet moeilijk. Daar helpen we je graag bij. Een aantal onderwerpen waarop wij regelmatig adviseren zijn exportscan (kosteloos), exportmarktonderzoek en marktentreestrategieën. Ook op andere vlakken van het exportproces kunnen wij adviseren. Vraag ons om een advies op maat.
 

Onze ledenadviseur Yoan
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Yoan en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder