Stadshubs belangrijke voorwaarde voor minder en schoner gereden kilometers

Leestijd 2 minuten

16-07-2021  Wethouder Gert-Jan Krabbendam en programmadirecteur Louis Prompers van Zuid-Limburg Bereikbaar hebben donderdag 15 juli het startschot gegeven voor Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht (ZES). Het belangrijkste doel: een blijvend leefbare én economisch vitale stad. ZES komt voort uit het landelijk klimaatakkoord en betekent onder andere de invoering van Zero Emissiezone Stadslogistiek vanaf 1 januari 2025; dus voor al het bestel- en vrachtverkeer. Maastricht is de eerste stad in Limburg en koploper van de middelgrote steden. De teller staat nu op 24 steden in Nederland.

“ZES moet er niet toe leiden dat we van een grijze naar groene file gaan”, zei voorzitter John Paulus van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Maastricht-Heuvelland. “Corona heeft ons geleerd hoe kostbaar onze openbare ruimte is. Wij willen ervoor zorgen dat we behalve naar schoner gereden kilometers ook naar minder kilometers gaan. Dat kan door goederen- en afvalstromen te bundelen; niet alleen als individuele ondernemer, maar ook samen met anderen.”

Startschot voor Zero Emissie Stadslogistiek in Maastricht

Goederen bundelen

Een belangrijke voorwaarde voor minder en schoner gereden kilometers zijn de zogenaamde stadshubs: magazijnen aan de rand van de stad waar goederen worden geleverd, die vervolgens gebundeld met andere goederen hun weg naar de ondernemer in de binnenstad vinden met elektrische bestelbusjes, e-cargobikes of fietsen. Maastricht heeft er nu twee, Binnenstadservice Maastricht en Stadslogistiek Zuid-Limburg. Storemanager Esther Paulus vertelde dat De Bijenkorf hier al jaren tot grote tevredenheid gebruik van maakt. Ook kleine ondernemers doen dit al.

CEO Frans-Luuk Bouwers van de landelijk opererende City Hub maakte bekend dat het bedrijf een vestiging krijgt in Maastricht. “Ondernemers hebben vaak geen idee hoeveel goederenstromen ze ontvangen. Wij helpen hen ook die in kaart te brengen en de goederen vervolgens via City Hub gebundeld en uitsluitend zero-emissie aan te laten leveren. Dat leidt in veel gevallen tot aanzienlijke kostenbesparingen.”

Groene wagenparken

Een belangrijke stap naar ZES is ook de overgang naar groene wagenparken. FIER Automotive ontwikkelde in samenwerking met andere partners binnen EPACT de EV & Laadinfra-scan, die ook Zuid-Limburg Bereikbaar gebruikt om ondernemers inzicht te geven in de kosten, maar ook de besparingen, die gemoeid zijn met elektrisch gaan rijden. “Het verduurzamen van wagenparken vraagt vaak om maatwerk. Met de meeste personenauto’s is het relatief eenvoudig en is er vaak al een kostenbesparing mogelijk, maar met name in de logistiek is dit een stuk ingewikkelder”, zegt Rob Kroon van FIER Automotive.

Zuid-Limburg Bereikbaar staat klaar om ondernemers te ondersteunen in de overgang naar ZES door de ontwikkeling van (binnenstad)pilots en door ondernemers met elkaar te verbinden. De organisatie helpt bij het aanvragen van scans en subsidies, stimuleert het gebruik van logistieke hubs en deelmobiliteit. Bovendien gaat deze samen met ondernemers onderzoek doen naar de logistieke laadbehoefte voor elektrische bestel- en vrachtauto’s.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder