Tijdens een pauze even opladen kan al zorgen voor fors wat uurtjes extra werken.

Leestijd: 3 minuten

30-10-2020 Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar een heftruck die geen uitstoot heeft en daar spelen de makers van heftrucks graag op in. Zo presenteerde Still onlangs zijn nieuwste model, waarmee het verplaatsen van ladingen tot een gewicht van 5 ton mogelijk is.

De opmars van de elektrische vorkheftruck zet door. De fabrikanten van deze machines zetten vol in op deze energiebron en ontwikkelen in rap tempo de ene na de andere innovatie. Zo introduceerde Still deze maand de nieuwste elektrisch aangedreven versie van de RX-60 met een laadvermogen van 3,5 tot 5 ton. Met de komst van de RX 60-35 is er een opvolger voor de vorig jaar gepresenteerde RX 60-25, die nog een maximumcapaciteit had van 3,5 ton. In de nieuwe serie zijn er zeven verschillende uitvoeringen beschikbaar, waarbij zowel loodzuuraccu’s als lithium-ionbatterijen een optie zijn. Alle uitvoeringen kennen een topmodel, dat net even meer capaciteit, vermogen en acceleratie in huis heeft. Voor de RX 60-35 is gebruikgemaakt van de technologie waarover ook het jongere broertje dat vorig jaar werd geïntroduceerd beschikt en dat zich wat prestaties betreft kan meten met een dieselheftruck: twee krachtige aandrijfmotoren met actieve koeling in de vooras. Omdat de twee motoren onafhankelijk van elkaar werken, is de heftruck heel wendbaar en dat is handig in volle magazijnen. De koeling zorgt ervoor dat de machine zelfs bij grote drukte zijn werk blijft doen. Volgens Still zijn de ventilatoren voor de koeling bovendien zo goed als onderhoudsvrij. De accu’s hebben genoeg vermogen, tot 118,4 kWh, om twee diensten achter elkaar te kunnen draaien. Dankzij het lage verbruik en een slimme manier van energiegebruik is tussentijds opladen of het wisselen van een accu volgens de fabrikant niet nodig. Overigens is dat wel gewoon een mogelijkheid voor bedrijven die dat willen; de accu is zo geplaatst dat één persoon deze makkelijk kan verwijderen en terugplaatsen met een stapelaar. Maar tijdens een pauze even opladen kan al zorgen voor fors wat uurtjes extra werken.

Cabine

Verder heeft Still gekeken naar de werkplek van de chauffeur: de cabine. Werknemers en werkgevers willen graag een ergonomisch verantwoorde werkplek om klachten en verzuim te voorkomen. In de nieuwste heftruck heeft de chauffeur zestien millimeter meer hoofdruimte dan in het vorige model en ook voor de benen - en de voeten tot schoenmaat 50 - is meer plaats. Voor de veiligheid en het comfort bij het in- en uitstappen is er nu een antisliprand aangebracht. Daarnaast is het ontwerp van de batterijdeksel waar de stoel op rust aangepast, zodat deze niet meer in de kuiten van de chauffeur drukt als hij of zij de stoel helemaal naar achteren zet. Hoe groter de lading op de vork, hoe lastiger het is om goed zicht te hebben. De RX 60 is daarom zo ontworpen dat het zicht zo goed mogelijk is; de instrumenten kregen een handiger plaats en de mast is anders opgebouwd, waardoor chauffeurs makkelijker langs de lading kunnen kijken. Ook is het dak van de cabine bijna volledig doorzichtig. Een interessante optie is de pre-shiftcheck. Voordat een chauffeur de heftruck kan starten moet hij een aantal vragen beantwoorden, bijvoorbeeld over de staat van de banden of eventuele beschadigingen aan de mast. De antwoorden worden rechtstreeks door-gestuurd naar de vlootmanager, die eventueel kan ingrijpen bij bijvoorbeeld beschadigingen. Op die manier kan worden voorkomen dat heftrucks er lang uitmoeten voor onderhoud.

still1
De elektrische RX 60-35/50 heftruck kan zowel binnen als buiten worden ingezet.

 

CO2-neutraal

Volgens Still betrekken steeds meer bedrijven duurzaamheidsdoelstellingen bij hun besluit om een nieuwe heftruck aan te schaffen. Dat is ook nodig, want de Europese Commissie wil in 2050 een CO2-neutraal Europa hebben. Om dat te halen, zijn er al doelen vastgesteld. Bedrijven die te veel CO2 uitstoten kunnen dan belast worden.

De prijs van een elektrische heftruck ligt wel hoger dan die van een exemplaar op fossiele brandstof, maar volgens de fabrikant is die investering snel terugverdiend. Wie twee shifts per dag draait, heeft de investering er binnen een jaar uit. Dat komt onder meer door de lagere prijs voor energie en de lagere onderhoudskosten. Ook heeft Still een tool ontwikkeld waarmee elk bedrijf op basis van zijn eigen werkritme kan berekenen of een heftruck wel of niet interessant is om aan te schaffen. De nieuwe heftruck van Still is vanaf volgend voorjaar beschikbaar.

still3
De compacte RX 60 is volgens Still energiezuinig en ingericht volgens de laatste ergonomische richtlijnen.

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine.

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder