Bergen kan dagen tot weken duren

Leestijd 2 minuten

25-3-2021  Het lostrekken van het schip ‘Ever Given’, dat dinsdag vastliep in het Suezkanaal, kan nog dagen tot zelfs weken duren. evofenedex heeft grote zorgen over de impact van de stremming op de internationale handel en logistiek van veel ondernemers. Dagelijks gaan er voor ruim 9 miljard euro aan goederen door het Suezkanaal aan boord van containerschepen, olietankers en autoschepen.

Een team van bergers van het Nederlandse Smit Salvage is ingevlogen om te helpen met het lostrekken van het schip. Eerste indicatie zou zijn dat het schip zowel aan de voor- als achterzijde is vastgelopen op een zandbank in het kanaal. Volgens Smit zou in het ergste geval het schip lichter moeten worden gemaakt door olie, ballastwater en eventueel containers van boord te halen. Ook baggeren behoort tot de opties. Een dergelijke operatie zou weken kunnen duren.

Omvaren via Kaap de Goede Hoop

Momenteel liggen er ruim 100 schepen te wachten op toegang tot het Suezkanaal. Als de stremming lang aanhoudt, zullen rederijen moeten overwegen via Kaap de Goede Hoop om Afrika te varen. Dit zorgt voor een extra vaartijd van ruim een week en extra kosten en uitstoot vanwege het brandstofverbruik.

Druk op afhandeling in havens

De vertraging en de groeiende rijen van wachtende schepen zal veel druk zetten op de afhandeling van de verschillende terminals in de haven, waardoor de congestie nog verder zal toenemen. evofenedex adviseert leden nauw contact te houden met hun rederij of logistieke dienstverlener voor updates over de verwachte aankomsttijden van hun containers.

Containerlijnvaart verder ontregeld

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie is het functioneren van de containerlijnvaart al zwaar verstoord. Er is een capaciteitstekort, een gebrek aan containers, tarieven zijn torenhoog en de betrouwbaarheid van vaarschema’s is slecht. Volgens evofenedex zorgt een langdurige stremming van het Suezkanaal voor een verdere verslechtering van de situatie.

Borgen belangen handels- en productiebedrijven

De afgelopen maanden heeft evofenedex, samen met de European Shippers’ Council (ESC) en de Global Shippers’ Alliance (GSA), op Europees en internationaal niveau de huidige marktcondities aangekaart. Partijen zoeken naar een structurele oplossing waarbij de rechten van handels- en productiebedrijven beter geborgd zijn. Volgens evofenedex moet in het maritieme beleid van de organisaties als de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) het belang van handels- en productiebedrijven meer worden betrokken en moeten er structurele gesprekken plaatsvinden met containerlijnvaartrederijen over het verhogen van hun betrouwbaarheid en dienstverlening.