Strooien met data bespaart tijd en geld

Steeds meer bedrijven zetten stappen in het gebruiken van data. Zo ook strooiwagenleverancier Aebi Schmidt.

04-02-2019 Wie aan data denkt, denkt hoogstwaarschijnlijk niet aan gladde wegen en besneeuwde fietspaden. Bij Aebi Schmidt in Holten, leverancier van onder meer strooi- en veegmachines, leggen ze het verband wel. Daar worden data als middel ingezet om klanten efficiënter te laten strooien en de dienstverlening te verbeteren.

Want wie herkent het niet, een weg die twee keer is gestrooid door de gemeente. Of slechts voor de helft omdat de strooier niet goed is ingesteld. Met behulp van data gaat daar volgens Joost Sterenborg, Solution Development Manager bij het bedrijf, verandering in komen. Zijn voorspelling is dat het strooilandschap binnen een aantal jaren anders zal zijn dan zoals we het nu kennen. “Nu is het zo dat gemeenten strooien op een vaste route. Door te draaien aan de knoppen kan de chauffeur met behulp van de strooiplaat achterop de machine breed laten strooien op de weg of smaller op bijvoorbeeld fietspaden. Tijdens het rijden moet de bestuurder dus behoorlijk wat handelingen verrichten en dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Zeker niet in de weersomstandigheden waaronder de wagens de weg op gaan.”

Drie voordelen van data

Met behulp van data wil Sterenborg diensten ontwikkelen die iets toevoegen aan het oorspronkelijke product, de strooimachine. “We zien dat de strooimachinemarkt een echte vervangingsmarkt is. Met behulp van data kunnen we diensten ontwikkelen en toevoegen aan bestaande machines. De klant door die diensten bijvoorbeeld zo’n twintig procent op de zoutkosten besparen.”

Met behulp van data kan er efficiënter gestrooid worden

Volgens hem werken data op drie manieren. “Ten eerste kunnen de strooiers door gebruik te maken van data automatisch breder en smaller strooien zonder dat de bestuurder zich ermee bezig hoeft te houden. Ten tweede kunnen zij efficiëntere routes rijden. Het derde voordeel is dat klanten de data kunnen inzien en bijvoorbeeld kunnen kijken waar en hoeveel er is gestrooid.”

Toekomst

Nog een stap verder is het zogenoemde dynamisch strooien. Dat zou kunnen met bijvoorbeeld de introductie van 5G. “De chauffeur krijgt dan onderweg realtime informatie; hij weet van tevoren niet welke route hij gaat rijden. Staat er ergens een file, dan zorgt het systeem ervoor dat er een strooiwagen vanaf de andere kant komt.” Op dit moment worden de routes nog op de bedieningskast gezet met een usb-stick, vertelt Sterenborg. “Dat kan straks allemaal op afstand. Dan kun je ook gaan denken aan interactie met verkeerslichten, want een strooiwagen die moet stoppen is minder efficiënt. Dus als deze groen kan krijgen, is dat een enorme besparing. Een andere ontwikkeling is dat gemeenten verwarmde bruggen neerleggen. Dan moet zo’n voertuig op die bruggen wel stoppen met strooien.”

Dit is een ingekorte versie van het artikel ‘Strooien met data’ dat verschenen is evofenedex logistics nummer 1 van 2019. Meer artikelen lezen over logistiek en het gebruiken van data? Neem een proefabonnement.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder