Subsidie uitstootvrije bedrijfsauto’s op 5 december van start in Amsterdam

In 2025 moeten alle bedrijfsvoertuigen in Amsterdam uitstootvrij zijn

03-12-2019  Vanaf 5 december zijn in Amsterdam nieuwe subsidies beschikbaar voor de aankoop van uitstootvrije taxi’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en autobussen. De gemeente heeft 2 miljoen euro uitgetrokken voor uitstootvrije bedrijfsauto's en 1 miljoen euro voor uitstootvrije taxi’s. De startdatum is enkele dagen verschoven omdat de raadsbehandeling is uitgesteld.

De lucht in Amsterdam moet schoner omdat de stad een groot aantal knelpunten kent, waar de lucht schoner moet worden. De gemeente heeft daarom in het Actieplan Schone Lucht een groot aantal plannen aangekondigd. Zo moeten in 2025 alle bedrijfsvoertuigen in de stad uitstootvrij zijn. De nieuwe subsidies helpen om deze overstap te maken. De gemeentelijke bijdrage loopt van maximaal 3.000 euro voor een taxiauto tot 40.000 euro voor een bestelauto, vrachtauto of autobus.

Nieuw in de regeling is dat zowel een nieuw als een gebruikt uitstootvrij voertuig wordt gesubsidieerd. Voorwaarde daarbij is dat ‘in ruil’ daarvoor een voertuig op fossiele brandstof wordt uitgeschreven. De subsidie is voor elektrisch en waterstof en is ook in te zetten bij leasecontracten.

Eerdere regelingen succesvol

De subsidies zijn in eerste instantie bedoeld voor bedrijven die in Amsterdam gevestigd zijn of daar veel rondrijden. De gemeente werkt ook aan een subsidie voor particuliere Amsterdammers die vanaf januari 2020 hun oude diesel laten slopen.

De eerdere subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische voertuigen voor zakelijk gebruik liep op 1 oktober 2019 af. De regeling voor elektrische taxi’s stopte al eerder dit jaar. De regelingen waren een succes en het subsidieplafond was al voor het einde daarvan bereikt.

Stimulans

Elektrisch rijden kent veel voordelen. Het is gunstig voor de luchtkwaliteit en goed voor het bedrijfsimago. De kosten worden met de dag interessanter. Bovendien hebben elektrische voertuigen parkeer- en toegangsprivileges in de stad. De subsidie is daarbij vooral een stimulans om snel te handelen. Bijvoorbeeld voordat de bijtelling voor zakelijk vervoer omhoog gaat.

Kijk vanaf 5 december op www.amsterdam.nl/subsidies voor alle details en de aanvraag.

Overzicht van de subsidies

WAT

CATEGORIE

MAX. SUBSIDIE

Taxi-personenauto

M1, nieuw of gebruikt

20% tot 3.000

Taxi-bus

M1, nieuw of gebruikt, > 7-zits

20% tot 5.000

Bestelauto

N1 nieuw, leeg gewicht < 1760 kg

5.000

Bestelauto

N1 gebruikt, leeg gewicht <1760 kg

20% tot 3.000

Bestelauto

N1 nieuw, leeg gewicht > 1760 kg

20% tot 40.000

Bestelauto

N1 gebruikt, leeg gewicht > 1760 kg

20% tot 12.000

Vrachtauto

N2, N3 nieuw

20% tot 40.000

Vrachtauto

N2, N3 gebruikt

20% tot 12.000

Autobus

M2, M3 nieuw

20% tot 40.000

Autobus

M2, M3 gebruikt

20% tot 12.000

 

Mark van Geest evofenedex
Contact

Vragen over milieuzones?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder