Leestijd: 1 minuut

25-05-2022  Op papier zag het er allemaal mooi uit; twee achter elkaar gekoppelde trailers getrokken door een opleggertrekker. Meer laadruimte, minder CO2-uitstoot en één chauffeur die twee trailers kan rijden. 

Een jaar geleden is de combinatie getest op de testbaan van de RDW in Lelystad. Tijdens deze test kwamen de nodige bezwaren naar voren. Het bleek dat er teveel risico’s zijn om met een SEC op de openbare weg te rijden. Zeker op het onderliggende wegennet zou een SEC gevaarlijke situaties opleveren m.b.t de verkeersveiligheid. De geplande praktijktest op de corridor Venlo – Rotterdam kon hierdoor geen doorgang krijgen.

De betrokken partijen zijn aan de slag gegaan met de testresultaten om het concept te verbeteren, zodat de bezwaren konden worden weggenomen. Volgens de partijen waren er nog mogelijkheden voor technische aanpassingen en verbeteringen. Dit blijkt uiteindelijk niet gelukt. De zorgen over de verkeersveiligheid, maar ook de risico’s voor de infrastructuur zijn nog steeds te groot. Daarom is besloten om niet verder te gaan met dit concept. De SEC wordt in Nederland voorlopig in de ijskast gezet. 

In een aantal andere Europese landen gaan ze wel door met proefprojecten. In Finland is de SEC zelfs al in de voertuigwetgeving heeft opgenomen. Spanje (met meer dan 150 SEC combinaties) en Zweden gaan dat binnenkort ook doen. Denemarken heeft net aangekondigd binnenkort met proeven te gaan starten.

Duurzaam eigen vervoer

Of je nu slechts een bestelauto hebt of een wagenpark van vrachtauto’s: je moet aan de slag met het verduurzamen van je eigen vervoer. Dit e-book helpt je met deze duurzaamheidsuitdagingen.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder