Jack van der Veen: “Er zijn vele dringende redenen om dingen anders te gaan doen.”

Leestijd: 2 minuten

22-02-2021  Niet de board, maar de supply chain manager zou het initiatief moeten nemen voor het opzetten en verbeteren van businessmodellen. Dat zegt hoogleraar Supply Chain Management Jack van der Veen. Met een whitepaper die in de maak is wil hij de scm-manager ondersteunen.

Menig supply chain manager zal terugkijken op een bewogen 2020. Supply chains die jarenlang veilig en zeker leken, werden door de komst van het coronavirus wreed verstoord en dit noopte heel wat bedrijven tot fors ingrijpen. Sommige ondernemers begonnen al met het maken van plannen om dichter bij huis te gaan produceren, anderen namen hun ketens nog eens goed onder de loep om de betrouwbaarheid en zekerheid te vergroten.

Volgens Jack van der Veen, hoogleraar op de leerstoel Supply Chain Management van evofenedex aan Nyenrode Business Universiteit, heeft de coronacrisis laten zien dat het ontbrak aan transparantie in de ketens. “Bedrijven hadden vaak geen idee waar hun goederen waren of wisten helemaal niet waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Wat we zien in de Nationale Supply Chain Monitor die wij tweejaarlijks uitvoeren, is dat de interne samenwerking in bedrijven een stuk beter is dan vijf jaar geleden, maar dat het samenwerken met externe partijen echt nog veel beter kan. Deze crisis laat zien dat het huidige model niet meer houdbaar is. Met behulp van informatietechnologie moeten ketens transparanter worden. Als we de informatiestroom verbeteren, volgt de rest vanzelf.”

Hulp bieden

Van der Veen legt momenteel de laatste hand aan de whitepaper ‘Supply Chain Business Models’, die logistiek managers en supply chain managers moet inspireren om na te denken over de toekomst van hun product of dienst in een wereld die razendsnel verandert. “Het gaat mij erom dat mensen die nu een operationele functie hebben en dagelijks bezig zijn om alles weer bij de klant te krijgen, ook verder vooruit kijken. Zo’n hoogdynamische omgeving is vaak dodelijk voor innovatie. Als je namelijk elke dag moet presteren, kun je onmogelijk innoveren. Niet omdat je het niet kan en wil, maar omdat het ontbreekt aan energie en tijd. En dat moeten we doorbreken.” Een tweede reden om de whitepaper te schrijven is de snel veranderende wereld om ons heen. “Niet alleen door de coronapandemie, maar ook door de brexit, handelsoorlogen tussen continenten, de klimaatcrisis, de stikstofcrisis en ga zo maar door. Ga er maar aan staan om daartussen overeind te blijven. En dan heb je ook nog te maken met wereldwijde concurrentie omdat iedereen overal kan beginnen met een e-commerce winkel, en met een snel opkomende informatietechnologie. Kortom, er zijn vele dringende redenen om dingen anders te gaan doen.”

Jack van der Veen
Jack van der Veen: “Het gaat mij erom dat mensen die nu een
operationele functie hebben en dagelijks bezig zijn om alles
weer bij de klant te krijgen, ook verder vooruit kijken.”

 

Het goede nieuws is dat er ook meer mogelijk is dankzij nieuwe technologieën en hoogopgeleide talenten, zegt Van der Veen. “Mijn whitepaper is een betoog om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen vanuit de supplychainfunctie. Bedrijven moeten niet wachten tot de top iets besluit en dat de organisatie in stuurt, met alle mogelijke inefficiënties van dien. Het is geen machtsgreep, maar back to the future, weer terug naar het centraal stellen van wat we vroeger het primaire proces noemden. Ik pleit ervoor vanuit het primaire proces te kijken en te proberen vanuit daar invulling te geven aan een nieuw businessmodel. Logistiek en internationale handel zijn dus geen weerloze slachtoffers van de veranderende omgeving, maar ze kunnen de verandering van binnenuit vormgeven. Als de verandering van buitenaf komt is het vaak een crisis of angst. Dat kan ook een positief effect hebben, maar je moet als bedrijf wel bereid zijn om in de crisis zo’n kans te pakken. Daarom heb ik het ook over supply chain business models, omdat je vanuit supply chain breder naar het primaire proces kan kijken.”

Strategische armoede

Dat bedrijven veelal bezig zijn met de waan van de dag en te weinig met de toekomstvisie noemt Van der Veen ‘strategische armoede’. “Natuurlijk, zonder visie werk je morgen, volgende week en wellicht ook volgend jaar nog wel door. Maar of dat over vijf jaar nog steeds het geval is, is maar zeer de vraag.” De coronacrisis moet dan ook een wake-up call zijn, vindt de hoogleraar. “Iedereen weet dat je het dak moet repareren als de zon schijnt, maar de meeste mensen kiezen ervoor om dan lekker in het zonnetje te gaan liggen. En als het dan stortregent wachten we eerst tot het droog is. Mijn advies is: zorg dat je juist wendbaar bent en stimuleer veranderingen van binnenuit, anders staat jouw bedrijf straks in het rijtje van Nokia en Kodak. Wees proactief.” 

Download

De whitepaper is beschikbaar in het Engels en bestaat uit 32 pagina's. Via het onderstaande aanmeldformulier kan het document geheel kosteloos worden aangevraagd, waarna deze per mail wordt toegestuurd. De Whitepaper is exclusief beschikbaar voor leden van evofenedex.

Dit artikel is eerder verschenen in Logisticx. Klik hier een proefnummer