Spoorvervoer levert tot wel 40% aan CO2-reductie op

leestijd 5 minuten

Veel bedrijven zijn huiverig om de stap van de weg naar het spoor of de binnenvaart te maken. Daarom gaan we in gesprek met Fred Hooft, Global Logistics manager bij Swinkels Family Brewers. Swinkels maakt al vanaf 2008 gebruik van intermodaal vervoer. Swinkels is bekend van het brouwen van bieren zoals Bavaria, Swinckels en Palm.

Fred Hooft Swinkels
Fred Hooft: "Aan intermodaal vervoer zitten heel veel voordelen. De CO2-besparing is er daar een van." 

 

Waarom kiest Swinkels voor intermodaal?

“Als familiebedrijf ziet Swinkels het als hun plicht om ervoor te zorgen dat na onze generatie nog talloze generaties kunnen genieten. Swinkels wil groeien, maar wel duurzaam.”

Jullie waren echte pioniers op intermodaal gebied, begreep ik…

“ We waren een van de eersten die gebruik maakten van intermodaal vervoer naar Spanje bijvoorbeeld. Toen ik in 2008 begon bij wat toen nog Bavaria heette. We deden toen al veel export. Ik werd aangesteld om het transport beter te regelen. Aan intermodaal vervoer zitten heel veel voordelen. De CO2-besparing is er daar een van."

Hoe groot is die CO2-besparing?

“Per jaar vervoeren we intermodaal per spoor en weg zo’n tienduizend containers in Europa. Dat is een reductie van dertig tot veertig procent aan CO2 ten opzichte van alleen per weg. Dat is enorm. Alleen daarom zouden bedrijven zich al moeten verdiepen in de verschillende logistieke opties.”

Wow. Dat is inderdaad enorm. Zie je meer voordelen?

“Jazeker. De payload is veel hoger. Per truck is dat tweeëntwintig ton. Per wagon is dat enkele tonnen hoger, afhankelijk van het land. Maar het is ook veel beter te sturen. Bij een vrachtwagen is het lastig om op uren af te spreken. Je weet niet wat voor vertragingen de vrachtwagens ondervinden. Met de trein duurt het wel iets langer, maar je kunt wel perfect timen. Je weet wanneer een trein bij een terminal aankomt. Die laatste dertig à veertig kilometer is niet zo ingewikkeld om op uren af te spreken. Daardoor hoeft de klant niet de hele dag te wachten op een lading maar weet hij perfect wanneer onze lading aankomt. De transit tijd is lager, maar op performance gebied zijn we er flink op vooruit gegaan. Daar komt nog bij dat de beschikbaarheid van vrachtwagenchauffeurs erg achteruit gegaan is. Daar hebben wij veel minder last van. Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen.”

Is er iets wat je graag verbeterd zou zien?

“Dat we ook op plekken waar het nu nog niet kan, intermodaal zouden kunnen bedienen. Ik ben bijvoorbeeld al heel lang op zoek naar een connectie in Noord-Frankrijk. Dat is jammer want we zouden ons intermodale vervoer graag nog meer uitbreiden. Maar het is erg lastig om een partij te vinden die het hele pakket afhandelt.”

Wat bedoel je precies met dat laatste?

“Dat wij altijd met één partij werken voor het voortransport, railtransport en natransport. Dat werkt nu eenmaal het meest soepel omdat er nergens miscommunicatie is in het traject. Wanneer je met één partij werkt, is alles beter op elkaar afgestemd en heb je geen discussie. Dat is prettig.”

Heb je tips voor ondernemingen die interesse hebben in intermodaal vervoer?

“Met één partij werken, is mijn eerste tip. Daarnaast zou ik iedereen aanraden om eens te gaan praten en de mogelijkheden te onderzoeken. En niet bang zijn. Want ik begrijp van collega’s bij andere bedrijven dat sommige logistiek managers dat soms zijn. Maar dat is helemaal niet nodig. Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Goede partijen die alles van A tot Z voor je regelen, zijn er genoeg. En de voordelen op alle vlakken zijn immens. En het klimaat komt daarbij zeker niet op de laatste plaats. We zijn het eigenlijk verplicht aan toekomstige generaties.”

Modal Shift Quickscan

Bedrijven die een overstap naar het spoor overwegen volledig kosteloos gebruikmaken van de Modal Shift Quickscan van evofenedex. Met behulp van deze scan kunnen zij goed beoordelen of overstappen naar een andere modaliteit voordelen biedt. Ook ondersteunen wij hen geheel kosteloos bij het uitvoeren van een pilotproject om een overstap te testen. Naast deze opties zijn er diverse subsidies die bedrijven helpen hun logistiek te optimaliseren en te verduurzamen.  

Railfreight: The Future is ours

Dit artikel is overgenomen vanuit de de imagocampagne Rail Freight, the Future is Ours. evofenedex is nauw betrokken bij deze campagne. Op  www.thefutureisours.nl treffen bedrijven meer informatie aan over de duurzame kansen die vervoer per spoor biedt.