21-12-2011  Het ministerie van Financiën komt met een voorstel waarin de bijtelling voor de bestelauto afhankelijk wordt van het aantal privé gereden kilometers.

Privé

Wie privé veel rijdt in zijn bestelauto gaat meer belasting betalen en wie nauwelijks privé rijdt hoeft minder te betalen. Wie uitsluitend zakelijke kilometers rijdt, hoeft geen bijtelling te betalen als hij gebruikmaakt van de verklaring ‘uitsluitend zakelijk gebruik’.

Kastjes

De fiscus wil vanaf 1 januari 2013 met speciale kastjes in de auto bijhouden hoe vaak de eigenaar zijn bestelauto privé gebruikt. Op dit moment worden er verschillende kastjes getest.

Inventarisatie

Komend kwartaal beginnen ambtenaren met een inventarisatie onder ondernemers om erachter te komen hoeveel iemand gemiddeld privé rijdt met een bestelauto. Naar verwachting komen er drie of misschien vier tariefgroepen. Degene die veel rijdt, valt in de duurste groep en betaalt waarschijnlijk meer dan de huidige 25 procent bijtelling. In september 2012 worden meer details bekend.

Rittenregistratie

Het kabinet wil de huidige omstreden rittenregistratie uiteindelijk afschaffen. Nu moeten eigenaren nog elke rit opschrijven om aan te tonen dat het een zakelijke rit was. Met het kastje in de auto zou dat niet meer nodig zijn. Ondernemers die geen kastje in de auto willen, kunnen gebruikmaken van de verklaring ‘uitsluitend zakelijk gebruik’. Anders vallen zij vanzelf in het hoogste belastingtarief.

Tweede Kamer enthousiast

De Tweede Kamer heeft enthousiast gereageerd op het voorstel en daarmee groeit de kans dat de handmatige rittenregistratie straks definitief tot het verleden behoort Totdat de nieuwe regeling verplicht is, blijft het gewoon mogelijk de ritten handmatig bij te houden.

Administratieve last

EVO heeft lange tijd gestreden voor afschaffing van de rittenregistratie, ze beschouwde dit als een onevenredig grote administratieve last. De organisatie is daarom ook blij met de voorgestelde nieuwe maatregelen. Verder kan EVO zich vinden in het principe ‘de gebruiker betaalt’. Vanzelfsprekend houdt EVO de hoogte van de tariefgroepen nauwlettend in de gaten.