Tachograafvrijstelling: vijf veel gehoorde misverstanden

Jaarlijkse beoordeelt de ledenservice honderden situaties

26-11-2019 “Ben ik nu wel verplicht een tachograaf te gebruiken? Of kan ik gebruik maken van een vrijstelling?” De tachograaf blijft lastige materie voor menig ondernemer. Daarom heeft evofenedex al een aantal jaren de tachograafvrijstellingscheck. Hiermee beoordelen wij op individuele basis de situatie voor een  bedrijf. Op jaarbasis ontvangen wij honderden van deze aanvragen. Bij iedere aanvraag moet de aanvrager zijn situatie omschrijven. Daardoor zien wij welke misverstanden er bestaan bij de aanvragers. Wij zetten ze even op een rijtje en geven meteen duidelijkheid.

  1. Ik rijd af en toe naar het buitenland, dan heb ik toch geen tachograaf nodig?
    De regelgeving voor de tachograaf is Europees. Dus een tachograaf moet worden gebruikt.  Wel zijn er verschillen tussen nationale en Europese vrijstellingen die mogelijk gebruikt kunnen worden.
     
  2. Ik verricht alleen eigen vervoer van goederen. Ik kan dan toch gebruik maken van een vrijstelling?
    Alleen het verrichten van eigen vervoer is niet voldoende om gebruik te maken van een vrijstelling. Wel zijn bepaalde sectoren of werkzaamheden vrijgesteld van de tachograafregistratie.
     
  3. Ik heb een BE-combinatie op privé staan. Als het een privé-auto is, ben ik toch niet tachograafplichtig?
    Als de BE-combinatie uitsluitend hobbymatig wordt gebruikt of bijvoorbeeld voor een stichting zonder commercieel belang, is het transport vrijgesteld. Er mag dus geen commercieel belang spelen.
     
  4. Ik rijd de ene week 14 uur en de andere 10 uur, dus gemiddeld rijd ik nooit meer dan 12 uur per week op jaarbasis. Dan hoef ik toch geen tachograaf te gebruiken?
    De regelgeving heeft het niet over gemiddelden per week maar over een maximum aantal rij-uren per week. Zodra de chauffeur boven de 12 uur rijtijd uitkomt, is hij tachograafplichtig. De 12 uur rijtijd kan één van de voorwaarden zijn bij de tachograafvrijstellingen 
     
  5. De meeste van mijn ritten vinden plaats binnen een straal van 100 km. Een enkele keer wat verder. Ben ik dan ook tachograafplichtig?
    De 100 km is de maximale afstand voor één van de tachograafvrijstellingen. Bij een rit verder dan 100 km loop je het risico op een boete van 4.400 euro. Deze situatie is niet van toepassing bij elke vrijstelling tachograaf.

Wishful thinking

Opvallend bij de aanvragen: verreweg de meeste aanvragers interpreteren de wetgeving in hun eigen voordeel. Helaas zien wij in 30 procent van de gevallen dat de aanvrager uiteindelijk toch tachograafplichtig is.

 Boetes kunnen daarbij oplopen tot duizenden euro's. Twijfels over jouw situatie?  Gebruik hier onze vrijstellingscheck. Of neem contact op met onze ledenadviseur Marjolein Maas via 079-3467 346.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder