27-05-2015  Het houden van te weinig onderlinge afstand is de grootste oorzaak van ongevallen met vrachtwagens. Dat is de uitkomst van een peiling door de Facebookpagina chauffeursnieuws onder de 86.000 leden van achttien verschillende Facebook-pagina's voor beroepschauffeurs in Nederland en België.

Uit de reacties die op dit onderzoek zijn binnengekomen is een lijst van de top 10 van oorzaken samengesteld gezien door de ogen van de vrachtautochauffeur en een top 10 van oplossingen die zij aandragen.

Wat zijn de oorzaken volgens de chauffeur?

  1. Het houden van te weinig onderlinge afstand
  2. Stress/druk opgelegd door de planners/werkgever
  3. Gebruik van telefoon/social media/boordcomputer onder het rijden
  4. Inhaalverboden
  5. Snelheidsbegrenzer / gebruik cruisecontrol
  6. Tekort schietende infrastructuur
  7. Stress door digipas / rijtijdenbesluit
  8. Concentratiegebrek
  9. Te weinig respect en begrip voor elkaar
  10. Opleidingsniveau nieuwkomers op de weg

Wat zijn de oplossingen volgens de chauffeur?

  1. Strenger controleren en zwaarder bestraffen op het houden van minimaal 50 meter afstand
  2. Chauffeurs voelen zich opgejaagd door de planning om nog even snel te gaan lossen of te gaan laden.
  3. Geen telefoon en laptop meer gebruiken tijdens het rijden.
  4. Inhaalverboden opheffen.
  5. Maximumsnelheid dient Europees op 1 niveau te worden vastgesteld en de begrenzers dienen allemaal op dezelfde snelheid te worden afgesteld.
  6. Waar mogelijk de op-en afritten aanpassen zodat er voldoende snelheid kan worden gemaakt om in te voegen.
  7. Flexibeler met de rijtijden om gaan.
  8. Concentratie gebrek komt vooral door het inhaalverbod en de snelheidsbegrenzers.
  9. Meer begrip en respect voor de collega's onder elkaar.
  10. Met de komst van meer buitenlandse chauffeurs is er een tweedeling in chauffeursland tot stand gekomen. De chauffeurs helpen elkaar onderweg niet meer.

Waardevol

EVO vindt de uitkomsten van het chauffeursonderzoek waardevol en zal deze onder de aandacht brengen bij het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).