19-02-2014  Vandaag rijdt Technische Unie voor het eerst met haar ‘Leanliner’, een naar Engels voorbeeld opgebouwde 12-tons DAF LF. De technische groothandel zet de auto in voor distributie in Groningen.

Brits

De opbouw van de laadbak met een ‘golf’ in het dak is populair in Engeland om de bijdrage aan brandstofreductie. Vorige week kondigde DAF aan dit type laadbak standaard op het nieuwe model LF Aerobody te leveren.

Besparing

De combinatie van auto en laadbak moet het brandstofverbruik in het stedelijk verkeer met ruim 4 procent verminderen. Bij 80 km/h kan de besparing oplopen tot 8 procent, bleek in Britse fabriekstesten.

Opbouw

Technische Unie heeft de opbouw laten maken door Jonker Carrosserieën in Apeldoorn. Kenmerkend verschil met de Britse Aerobody is de rechte achterkant van Leanliner. Het Britse product heeft een iets aflopende achterkant.