Van standaard naar maatwerk

Leestijd: 10 minuten

21-5-2021 Hoe zorg je ervoor dat het businessmodel zo is ingericht dat je flexibel kunt omgaan met tegenslagen en ontwikkelingen als een pandemie, klimaatverandering en verregaande digitalisering? In de onlangs verschenen whitepaper ‘Implementing new Supply Chain Business Models: Risk Management in cross-border trade’ wordt dat proces beschreven. Een bedrijf dat al wendbaar is en van tegenslagen kansen maakt is Deli Home. Het gooide het afgelopen jaar diverse malen zijn businessmodel om.

Vrachtauto’s staan klaar om ingeladen te worden en de kranen zoeven door het magazijn om de juiste producten te verzamelen. Deli Home in Gorinchem lijkt op elk ander handelsbedrijf in Nederland, maar wie iets verder kijkt ziet de bijzondere businessmodellen die erachter zitten. Door tegenslagen heeft het bedrijf zich gericht op nieuwe producten, die met vallen en opstaan erg succesvol zijn geworden. Het is een van de bedrijven die passen bij de onlangs verschenen whitepaper ‘Implementing new Supply Chain Business Models: Risk Management in cross-border trade, geschreven door Jack van der Veen, professor Supply Chain Management aan de Nyenrode Business Universiteit en verbonden aan de evofenedex leerstoel Supply Chain Management. Deli Home wil de ‘Digitale Timmerfabriek’ van de toekomst worden.

Internationale speler

“De Deli Home groep is de afgelopen jaren flink gegroeid”, vertelt Erik van Zanten, werkzaam bij het bedrijf als verbeter-regisseur. De afgelopen vijftien jaar zag hij het bedrijf ook flink veranderen. “In 2004 ging het familiebedrijf op in de Deli Maatschappij en sindsdien hebben we er elke keer iets bijgekocht. Ontstaan uit verschillende mkb-familiebedrijven is Deli Home ondertussen uitgegroeid tot een internationale speler.” Het bedrijf uit Gorinchem is van oorsprong een leverancier van hout aan de doe-het-zelfzaken. “Denk aan lijstwerklatjes, profieltjes en stokken. Dat doen we nog steeds, alleen produceren we die niet meer zelf, maar gebeurt dat bij vestigingen in Rusland en Letland. Daarnaast richten wij ons op de productie van maatwerk. Wij leveren deuren en kasten op maat en plaatmateriaal uit voorraad en op maat en we hebben nevenvestigingen in onder meer Frankrijk, Hongarije en Portugal.”

“Waar vroeger het zwaartepunt lag op standaardproductie, is dat nu maatwerk en logistiek”
 

Erik van Zanten
Erik van Zanten

Hoewel er nog wel wat productie wordt gedraaid, is het bedrijf getransformeerd tot een maatwerkspecialist met een logistieke hub voor bouwmarkten. “Waar vroeger het zwaartepunt lag op standaardproductie, is dat nu maatwerk en logistiek. Na de crisis in 2008 is veel standaardproductie naar het buitenland verplaatst. De toenmalige directie zag een gat in de markt: we sloten steeds meer logistieke deals met grote doe-het-zelfketens, waarbij wij behalve onze eigen producten ook producten van andere leveranciers rondbrachten. Zij brachten hun goederen hiernaartoe vanuit de fabriek en bundelden dat met onze goederen. Dat ging dan naar de winkels toe. Dat scheelde in de transportkosten voor iedereen en de winkels waren blij dat ze maar één vrachtauto hoefden te lossen.” 

Optimalisatie

Op dit moment heeft Deli Home geen centrale supply chain-afdeling, maar dat is iets waar Van Zanten wel naartoe zou willen. “We maken bijvoorbeeld horren in onze productiefaciliteit in Polen. Het is een flinke uitdaging om die op tijd in de winkels te krijgen, voordat het muggenseizoen losbarst.” Om de volgende stap te zetten is er sinds kort iemand aangenomen die alle data in het bedrijf gaat verzamelen en stroomlijnen. “De basis is gelegd, maar verdere optimalisatie is de toekomst.”

De whitepaper van Jack van der Veen gaat onder meer over hoe je kunt reageren op onverwachte, veranderende invloeden van buitenaf, iets wat Van Zanten al verschillende malen heeft meegemaakt. “In onze branche is het gebruikelijk te werken met tendercontracten die een vaste looptijd kennen. Dit betekent dat er van tijd tot tijd grote verschuivingen zijn in de vraag van klanten. Hier moet onze logistiek snel op kunnen inspelen omdat de impact op de planning en inzet van materieel groot is. Een paar jaar geleden stonden we voor een nieuwe uitdaging. Wij zagen een kans in het leveren van hout op maat, bijvoorbeeld voor trappen en kasten. We ontwikkelden een configurator waarmee consumenten vanuit hun luie stoel een kast konden ontwerpen en op maat bestellen. Dat deden we samen met een IT-bedrijf. We waren zo overtuigd van dit concept en deze samenwerking dat we het IT-bedrijf hebben overgenomen en hebben geïntegreerd in onze software-ontwikkeltak.”

Deli Home producten
Deli Home producten


Met de configurator ging de salesafdeling vervolgens weer op pad. Van Zanten: “Dat was een succes, want verscheidene doe-het-zelfketens hebben hem op hun site gezet. Wij leveren het op maat gezaagde hout vervolgens af bij de consument of bij de winkel, waar de consument het zelf kan ophalen.” Overigens vroeg dat ook weer wendbaarheid bij het vervoer. “We hadden een vervoerder voor kleinere leveringen, want een vrachtauto rijdt niet even een woonerf op. Maar die zag het niet zitten om bouwmaterialen van soms wel drie meter of langer mee te nemen. Dat was ook niet zijn specialiteit. We gingen daarom op zoek naar een ander vervoersbedrijf, maar vroegen onze huisvervoerder of zij het ondertussen konden regelen. Die werd al snel zo enthousiast, dat hij meteen investeerde in speciale busjes om te kunnen blijven leveren. Inmiddels rijdt hij voor meer bedrijven rond die moeilijk hanteerbare producten willen laten bezorgen bij de consument.” 

Magazijn Deli Home

Het warehouse van Deli Home in Gorinchem. Van daaruit worden doe-het-zelfzaken beleverd en wordt hout op maat gemaakt voor de consument. 

Robots

Wat de toekomst betreft denkt Van Zanten dat de Digitale Timmerfabriek nog groter gaat worden. “Dan zitten we in een verbeterd onderkomen waarin robots staan die planken op maat zagen die een paar uur later bij de consument liggen, maar beleveren we ook nog steeds de doe-het-zelfwinkels. Daarnaast is onze ambitie om te groeien in Europa, dus ik ga ervan uit dat we dan op meer plaatsen zitten waar we onze digitale service kunnen verlenen.”

“Wat vandaag werkt, kan door een onverwachte oorzaak morgen ineens niet meer werken.”

Jan Huisers
Jan Huisers

Wendbaar

Deli Home is volgens Jan Huisers, projectleider supply chain management bij evofenedex, een goed voorbeeld van een bedrijf dat wendbaar is en past bij de boodschap van de whitepaper van Van der Veen. “Zij zijn in staat geweest om tegenslagen om te zetten in iets positiefs, door hun bestaande businessmodellen aan te passen. Eerst door de transitie van vooral standaardproductie naar maatwerk en logistiek en later van leverancier van bulk naar gepersonaliseerd hout op maat.” 
Volgens Huisers is het belangrijk dat bedrijven op die manier naar hun businessmodel gaan kijken. “Wat vandaag werkt, kan door een onverwachte oorzaak morgen ineens niet meer werken. Kijk naar de coronapandemie; zoiets kan reden zijn om versneld het businessmodel aan te pakken door bijvoorbeeld te digitaliseren. Denk daarbij in kleine stapjes en aan de klant waarde die je kunt toevoegen. Begin klein en schaal daarna op. Overigens is het aanpassen van een businessmodel een continu proces, waarbij ook klantgedrag een behoorlijke invloed heeft op de verandering. Kijk ook goed wat de gevolgen zijn voor de ketens die over de landsgrenzen gaan.”  

Auteur: Job Halkes. Dit artikel is ook verschenen in evofenedex Logisticx, vakblad voor logistiek management.

Download

De whitepaper Implementing new Supply Chain Business Models: Risk Management in cross-border trade is beschikbaar in het Engels en bestaat uit 32 pagina's. Via het onderstaande aanmeldformulier kan het document geheel kosteloos worden aangevraagd, waarna deze per mail wordt toegestuurd. De Whitepaper is exclusief beschikbaar voor leden van evofenedex.