31-08-2016  Terminals die containers vasthouden nu de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping in zwaar weer verkeerd, moeten deze zo snel mogelijk vrijgeven. Dit stellen ondernemersverenigingen EVO en Fenedex, die waarschuwen dat de terminals de wereldwijde goederenstromen van handels- en productiebedrijven hinderen.

Hanjin Shipping bevindt zich in zwaar weer – de op zes na grootste rederij ter wereld overlegt vandaag over de aanvraag van uitstel van betaling bij de rechter. Als de rechter dit verzoek afwijst, ligt een faillissement in het verschiet.

Containers

Doordat terminals de containers met daarin de goederen van deze bedrijven vasthouden, moeten bedrijven hun productieproces soms noodgedwongen stilleggen omdat onderdelen, bijvoorbeeld voor de productie van auto’s, te laat arriveren. Ook importeurs maken zich zorgen. EVO en Fenedex, die samen opkomen voor de internationale logistieke en handelsbelangen van bedrijven, roepen de terminals daarom op om de goederen vrij te geven. De organisaties gaan met de terminals in gesprek om snel tot een oplossing te komen. Verontruste bedrijven kunnen zich bij EVO en Fenedex melden.

Onderscheiden

Hanjin Shipping won in 2015 nog de ‘EVO Container Liner Shipping Award’ – een jaarlijkse prijs voor de best presterende rederij. De Zuid-Koreaanse rederij scoorde in het onderzoek van de Erasmus Universiteit het best op het criterium dat handels- en productiebedrijven als belangrijkst noemden: de betrouwbaarheid van de boekingen. EVO en Fenedex willen dat de keuzevrijheid van bedrijven voorop blijft staan. Het jaarlijkse onderzoek naar de individuele rederijen moet handels- en productiebedrijven hierbij helpen.